středa 17. srpna 2016

Okoli Whangarei

Blížilo se odpoledne a my jsme byli na cestě do Tutukaka, kde jsme si chtěli prohlédnout další kus rozeklaného pobřeží a okružní jízdou se vrátit do Whangarei. Lada nám cestou našla další místo k zastavení. Sice bylo opodál u Whananaki, ale slibovalo nejdelší pěší most jižní polokoule. A tak jsme se tam rozjeli. Most překlenoval řeku, která zde ústila do moře. Byl dřevěný a bylo vidět, že má toho dost za sebou. Ale překonat jeho délku 395 metrů nám i chvilku trvalo. Nicméně jsme se vrátili zpět na trasu k pobřeží. Tato cesta je označována jako jedna z nejkrásnějších na Novém Zélandu. Opravdu na nás zapůsobila. Dorazili jsme do rozeklaného pobřeží, které je plné malých nádherných pláží. Ale to co jsem, láká turisty, jsou útesy. Teda spíše to co je pod nimi. Je to totiž jedna z nejlepších lokalit na potápění. Místní vody prý překypují životem. Ale bohužel jsme to neozkoušeli, přeci jenom si to v zimě odpustíme a možná počkáme na teplé proudy. Snad to zkusíme v létě, až připlují další druhy, protože oceán bude teplejší. Opustili jsme Sandy Bay a dojeli do Whale Bay a udělali jsme si pohodovou procházku po útesech. Opet nás uchvacovala vegetace okolo pobřeží a hlavně kvetoucí stromy puriri . Následně jsme přejeli do Tutukaka a vyšli jsme si na maják na „polostrově“. Bylo to úplně bez problému, nechápali jsme proč je na mapách značen jako ostrov.

Pokochali jsme se výhledem na rozeklané pobřeží a pak jsme pochopili. Příliv byl neuvěřitelně rychlí, kde jsme šli suchou nohou, bylo skoro o půl metru více vody. Zbýval jen úzký pás, který ještě nepohltilo moře. Jelikož jsme po útesu nechtěli jít na boso, tak jsme museli některé již zaplavené části přeskakovat. A to se pečlivě plánovalo. Útes byl nad vodou jen pár sekund, než přišla další vlna. A příliv stále stoupal a tak nebylo času nazbyt. Já jsem to přeskočil docela v pohodě, čekal jsem sice asi dvě minuty, než budu mít aspoň pár sekund na to přeskákat, ale podařilo se to. Jen trochu jsem byl mokrý, protože výčnělky které jsem bral za bezpečné a dostatečně nad vodou už také mizely pod vlnami. Lada na tom byla o poznání hůř. Šla až po mě a také se ještě déle rozmýšlela než já. Soustředila se na vlny, které šly zprava, a konečně viděla skulinku. Při prvním skoku jí sejmula vlna zleva a tak měla boty zase úplně durch. Nečekaně.

Odklonili jsme se od členitého pobřeží a jeli směrem do Whangarei. Cestou jsme si dali fish and chips. Tuto nechutnou mastnou břečku jsme ani nesnědli, budiž toto místo zapomenuto. Bléé ještě teď je mi blbě. Dorazili jsme do kempu, který byl kousek od proslulých vodopádů ve Whangarei. Již byla tma a tak jsme zase stan stavěli v noci. Pokecali jsme si s neuvěřitelně ukecanými recepčními a dozvěděli se o městě, i co jsme nechtěli. Odměnou nám bylo spa. To jsme si opravdu po náročných dnech užili, mělo snad 35 stupňů.

Ráno jsme si udělali procházku k vodopádům, které byli vzdálené sotva pět minut chůze. A kvůli tomu jsme měli stan mokrý, že by se dal ždímat. Takovou rosu jsme ještě nezažili. Vodopády byly krásné, sice bylo všude plno turistů, ale to se dalo čekat, když jsme byli kousek od centra města. Cesta nás vedla okolo řeky po proudu. Zanedlouho jsme dorazili do lesa plného Kauri stromů. Lesem vedli různé cestičky a mosty, které nám dávali nadhled nad místní florou. Procházka se nám moc líbila, ale měli jsme naspěch. Jeli jsme do Whangarei Heads.

Tato skaliska se tyčí u vstupu do zátoky a jsou pozůstatkem vulkanické činnosti. Dojeli jsme pod horu Manaia. Tyčila se nad námi skaliska připomínající hlavy. Od toho asi ten název celé oblasti.  Vyšli jsme nahoru a já začal počítat schody. Bylo nám totiž řečeno, že jich nahoru vede strašně moc a tak jsme 1130 schodů zdolali asi za třicet minutek. U vrcholu nás čekala dřevěná plošina, z níž byla vcelku dobrá vyhlídka. To nám ovšem nestačilo a raději  jsme šli jednou zakázanou cestičkou a vydali jsme se blíže k vrcholu. Zastavili jsme se  kousek od vrcholu, protože tam začínalo šplhání pod několika set metrovou propastí.  Nemusíme přeci zkusit všechno J .

Vydali jsme se tedy na další skalisko, které bylo asi 10km daleko. Strážilo vstup do zátoky. Po krátkém přiblížení autem jsme se vydali opět nahoru. Naštěstí sem tolik turistů nechodilo a tak i terén byl o poznání horší.  A příroda krásnější. První zastávku jsme si udělali na vrcholu hřebene. Lehli jsme si na balvan vyčnívající z lesa a kochali jsme se nádherným výhledem.

Netušili jsme, že nás čeká ještě úžasnější místo. Asi po hodinovém zdolávání cestičky klikatící se po hřebeni jsme narazili na místo, kam se dalo vyšplhat. Měl jsem trochu bobky, ale nakonec to s obezřetností šlo. Lada byla rozpačitá, jestli se má zamnou vydat nebo ne. Nakonec překonala svůj strach a začala lézt za mnou. Byla to hlava asi jen 10 metrů v průměru a 20metrů vysoká. Skála byla vyleštěná od předchozích lezců, ale bylo na ní dost úchytů. Když jsme stanuli na vrcholu, začal s námi cloumat vítr jdoucí od oceánu.  Viděli jsme, jak mraky narážejí do Bream head a jdou vertikálně 476m nahoru, kde nás obtékaly. Byl to nádherný pohled. Stačilo se jen trochu vyklonit a vítr vás pořádně učesal a k tomu ještě jsme měli pod sebou skoro půl kilometrový sešup až k oceánu.  Lada se necítila na dvou metrech čtverečních, který nám vrchol nabízel úplně komfortně. Vydali jsme se tedy dolů k oceánu. Došli jsme k pláži a poté jsme se vydali k parkovišti. Já jsem spatřil místní slípky a dobrých 10 minut jsem je honil s kamerou.

Večer jsme zakončili zase v kempu ve Whangarei. Za odměnu jsme si dali steak a zakončili další úžasný den na cestách. Ráno jsme si udělali procházku po Whangarei. Především kolem přístavu a kaváren okolo něj. Kde jsme i na chvilku zakotvili. Opět jsme byli z města nadšení. Ale cesta nás vedla dál.  Ještě jsme si udělali krátkou zastávku v botanické zahradě zaměřené na kapradiny. Moc nás neuchvátila, bylo totiž vidět, že nemají dostatek peněz na údržbu.

Jeli jsme zpátky na sever k Ruapekapeka Pa. Neviděli jsme zde skoro nic. Jen základy bývalého dřevěného opevnění. Ty zde zanechali Maorové, kteří zde prohráli bitvu o sever v roce 1846. No co si budeme povídat myslím, že evropští válečníci měli dost zkušeností s opravdovými hrady. Takže jim těch pár prkének asi nedalo moc práci rozbořit.

Cesta nás vedla dále na západ. Projeli jsme okolo krásného kostelíka v Pakaraka, až do přístavního městečka Rawene. To leží v zátoce, která zasahuje 30 kilometrů do pevniny. Zde jsme se jen otočili a jeli ke Koutu, které leží skoro až na západním pobřeží. Vydali jsme se na pláž a hledali kulaté balvany. Po pár set metrech jsme našli první známky. Nakonec jsme je našli, byly opravdu úplně kulaté, další geologická rarita.

Konec dne jsme zakončili na západním pobřeží při západu slunce a opět jsme se kochali. Měli jsme výhled na písečnou kosu s obrovskými dunami a záliv střetávající se s mořem.