sobota 20. května 2017

Konec kapitoly jménem Nový Zéland

Bylo to jedna dvě. Byli jsme na správném místě ve správnou dobu. Na tom jediném při shánění práce na sedech záleží. Druhý den už jsme vyfasovali vaky na jablka. Byly o něco menší nežli na kiwi, ale jinak stejné. Také jsme každý vyfasoval žebřík, abychom se mohli dostat k těm nejčervenějším kouskům na špičkách stromů. Opět jsme dostali instrukce co můžeme sbírat a co ne. Například jablka musela mít určitou velikost, a ty co byly menší se nechávali na stromech. Stejně to bylo i s barvou. Jelikož kolem nás nechodilo milion supervizorů, tak jsme trhali skoro všechno. Našli jsme si hezký hostel, abychom měli kde složit naše unavená těla. Bylo krásně, proto jsme byli na sadu každý den a rukama nám prošlo několik tun ovoce. Bohužel jsme zjistili, že sezona je velice špatná. Jablka byla malá a tak sen o dobrém výdělku se rozplynul. Jako vždycky, když se jedná o práci na sadech.

Po jablkách jsme chvilku ještě sbírali broskve. To nám chutnalo víc, ale práce byla horší. Hodě toho bylo shnilého. Museli se vybírat jen ty největší, takže se toho moc nenasbíralo. Což je hlavní, když jste placení na kontrakt. Já sem to i odstonal, protože jsme pracovali i v dešti. V takovém broskvovém sadu to vypadalo už jako v lese, takže všude větve a spousta listí. To člověk jen prošel a byl mokrý. Když máte ruce stále nahoře a voda vám stéká po předloktí do podpaždí a pak dál až k pasu tak to není příjemné. A lezení po žebříku v zabahněných botách taky nebylo úplně bezpečné.

Když jsem stonal, tak Lada jezdila sbírat sama a dost si polepšila. Jelikož jsme vždy plnili biny v páru, tak neměla šanci plnit biny stejně rychle jako ostatní. Z tohoto důvodu se dostala na pozici kontrolora kvality. To obnášelo chození okolo binů a vybírání shnilých kousků. Dokážete si asi představit, jak museli broskve rychle hnít, když poprchávalo několik dní v kuse. Také dostala speciální kolečko, kterým se určovala požadovaná velikost kategorií broskví. V praxi to vypadalo, že přišla k binu a několik minut vyhazovala na zem jednu broskev za druhou. Tuto práci nedělala sama, ale ještě s jedním „mistrem vyhazovačem“. Lada se snažila být poměrně mírná, protože věděla, co to obnáší nasbírat v takových podmínkách jeden bin.

Vyhodili nás s hostelu, protože vše bylo zarezervované na obří akci, kterou tento region pořádá. Byla to výstava koňů. A tak jsme se uchýlili do jiného hostelu. No byly to takové chaoticky rozházené bungalovy v lesíku, kde bylo jen kousíček místa, tam byl stan nebo místo na zaparkování obytného auta. Kuchyň byla šílená, prostě strašně moc lidí na pár vařičů. O sprše ani nemluvím. Do lednice jsme si radši nic ani nedávali. Zalezli jsme si do našeho bungalovu za 300 dolarů na týden a přečkali noc a šli zas monotonně do práce. Byla to po práci docela nuda, protože internet spíš nešel než šel. Naštěstí jsme měli už domluvené bydlení někde jinde a tak týden uběhl vcelku rychle. Obrovský majitel se s námi rozloučil mocným obětím. Ladu i mně zvedl do vzduchu se slovy „opouštíte domov moji přátelé“. No radši jsme mu neřekli, že to děláme strašně moc rádi. Opustili jsme podivína a dokončili sběr a začali se hádat o peníze jak tomu bývá s kontraktory. Bohužel poctivý člověk kontraktora na Zélandu nedělá nebo velice vzácně.

Měli jsme štěstí a během několika dní jsme našli práci v továrně. Pro Ladu to bylo poprvé, kdy šla na „uvedení“ do pracovního zařazení u pracovní agentury. Což obnášelo shlédnutí několika videí a následně vyplnění stohů papírů a testů. Vyplňování testu bylo snad jedno z nejnudnějších věcí, které jsme na Novém Zélandu prožili. Počítání příkladu jak pro druhou třídu (kolik je 7+2?, nebo 9-3=?). Ale pro jistotu lektor každou otázku přečetl a řekl i odpověď. Tři hodiny neskutečné nudy. Jen zpestření bylo, když jeden uchazeč o práci tento systém nevydržel, vybouchnul, proč tyto „důležité věci“ musíme vyplňovat a lektorka ho vyrazila ze sezení.

Pohoda nastala, dobrá práce a úžasné ubytování. Nejdříve o místu odkud píšu tyto řádky. Dívám se z okna rodinného domu na Hospital Hill mám před sebou výhled na obrovské území. Ráno se paprsky odrážejí od oceánu. Za zpěněnými vlnkami se tyčí 150 kilometrů pobřeží. Někde jsou útesy vystupující z moře, jinde kamenité pláže. Mladí si užívají vlny na surfech, starší se prohánějí na svých plachetnicích a motorových člunech. Občas sem zavítá zaoceánská výletní loď. Jsou to obří plující zábavní parky. Když dorazí na pevninu bohatí lidé se vyřítí do ulic s veterány. Jsou i patřičně oblečení do oděvů ze začátku dvacátého století. Tehdy bylo město Napier znovuvybudováno po obrovském zemětřesení do stylu Arc Deco. Když jsme tu byli poprvé tak se nám tu hodně líbilo. Žije to tu, je tu prostě krásně. Dovedl bych si představit zde žít. Máme přátelské spolubydlící, s kterými si rádi popovídáme o všem možném. Rádi se scházíme v kuchyni a prostě si užíváme ten výhled. Strašně se nám líbí i dekorace, které tu jsou. Má nejoblíbenější je v kuchyni. Ta je celá prosklená a tak můžete plně vychutnávat onen nádherný výhled. Před jednou z tabulí skla je přiložen starý rám obrazu. Často se jím díváme na ozářené moře. Takový nádherný obraz by nikdo nenakreslil.

Během posledních týdnů jsme si udělali jen několik malých výletů po okolí. Navštívili jsme Maorskou vesnici, která dominovala oblasti před příchodem bílých lidí. Zaujal nás článek, který popisoval, jak se za těch pár set let proměnila okolní krajina. Místo lagun a bažin ve kterých měli útočiště rozmanité druhy ptáků, dnes obývají krávy , ovce nebo sady. Také jsme si udělali auto výlet na místní vrcholek zvaný Te Mata. Měli jsme z něho výhled na místní zemědělskou krajinu. Byla to hezká procházka, protože tento vrcholek byl vyzvednut z mořského dna a místy na povrch vystupovaly škeble. Zbytek volných chvil jsme věnovali přípravě na další cestování a řešili resty. Ovšem jedné noci jsme i zažili pořádné vzrůšo. Pán, který bydlel pod námi v bytě totiž byl přistižen při nevěře. Manželka, která na to přišla v pozdních večerních hodinách měla dost slušnou zásobu pikantních slov. Jelikož byla k neuklidnění, tak celý konflikt přijela řešit i policie.

Práce v továrně na konzervy začala úplně pohádkově. Lada dělala kontrolorku kvality a já strojního operátora. Byla to pohodová práce. Mě bavilo opravovat stroje starší nežli můj otec. Občas je vyčistit, namazat něco vyměnit. Lada zase kontrolovala jestli ony stroje a následně skupina lidí hrušky dobře zbaví slupky, jadřince a dalších věcí co byste v konzervě nechtěli najít. Také chodila ven z továrny a kontrolovala, které hrušky mohou jít na zpracování a které ještě musí několik hodin počkat. Hrušky byly totiž uskladněny ve velkých lednicích a musely mít správný tlak, aby mohly jít na zpracování. Tato práce Ladu bavila, protože to obnášelo chození na čerství vzduch, píchání hrušek speciálním tlakoměrem a povídání si s řidiči ještěrek.

Měli jsme tak dost energie na to si brát přesčasy. Pomáhali jsme čtyři hodiny na pásu na hruškách, kde se dočišťovali nebo na broskvích. Bohužel to netrvalo dlouho a po pár týdnech hrušky došly. Začali jsme pracovat všude možně. Ale byli jsme rádi, že nějakou práci máme. Většinu lidí vyhodili, ale my jsme se udrželi. Jsme pracovití, spolehlivý a nejsme blbý. Tak jsme pracovali s kukuřicí, rajčaty a nakonec s řepou. Bohužel většinou na páse, kde vybíráme ty špatné kusy. Ale stále pohoda oproti sběru jablek. Hlavně že je práce, i když je špatné počasí. Pokaždé, když projíždíme okolo bungalovů, kde jsme trávili týden kroutíme hlavou. Někdo platí stejně jako my za to, že přespává ve stanu pod stromem a my máme takový božský pokoj s nádherným výhledem a neomezeným internetem. Bohužel máme odpolední směny a tak dorazíme domu až po západu slunce, ten bychom si taky dokázali užívat každý den. Slunný Napier nikdy nezapomeneme.