pondělí 26. listopadu 2018

Ach ta karma



Jako každou noc nám byla zima. Tentokrát jsme si každonoční probuzení, kvůli zapnutí topení, užili. Mraky odpluly a na obloze tancovala polární záře. Ráno jsme měli krásný výhled na ledovec Drangajökull, který se rozkládal na druhé straně fjordu. Rozhodl jsem se tedy, že ho navštívíme. To Ladu naštvalo, protože chtěla stihnout nákupy vánočních dárků, které jsem jí slíbil.


Pomalu jsme projížděli spletitým fjordem a pozorovali svítání nad ledovcem. Byla to nádhera. Blížili jsme se ke konci fjordu, který byl zcela zamrzlý. Jen kousíček u silnice byl rozmrzlý. Pára vystupující z místa nám dávala vědět, že jsme v aktivní oblasti. Cestou jsme potkali hned několik termálních míst.


Čím jsme byli blíže ledovci, tím byla Lada naštvanější. Nic jí nepřesvědčilo o tom, že to stihneme i s nákupy. Aspoň já jsem si užíval jízdu po štěrkové cestě k ledovci. Pomalu se nám otvíral výhled na rozeklané pobřeží, jímž jsme tak dlouho projížděli. Jeden fjord střídal další a další.


Původně jsem měl v plánu udělat tříhodinový výšlap k ledovci. Ale při pohledu na Ladu jsem tušil, že bych měl hodně dlouho tichou domácnost. Spokojil jsem se tedy s výhledem z dálky. I tak byl ledovec krásný. Drangajökull je pátý největší ledovec na Islandu s rozlohou 145 km 2. Přitom jeho nejvyšší bod má pouhých 925 metrů nad mořem. Tak nízko je díky studenému severovýchodnímu proudění vzduchu.


Chvilku trvalo, než jsme se vrátili a překonali hřeben hor. Čímž jsme se dostali zpátky na východní stranu západních fjordů. Na onom hřebeni, což byla spíše pustá vrchovina, se nám líbila chatička poslední nouze. Skvěle dotvářela onu surovost místní krajiny. Zasněženou krajinu na vrcholcích vystřídalo příjemné pobřeží.


Předal jsem řízení Ladě, ať si uhání do obchodu. Jeli jsme okolo pobřeží, kde bylo jen několik farem. Každá z nich ale měla jedno společné. Všichni místní obyvatelé sbírali driftové dřevo. Dělali z něj velké úhledné hromady okolo pobřeží. Tato oblast je totiž proslulá naplaveným dřevem. Mořské proudy odnášení dřevo až ze Sibiře. V minulosti bylo toto dřevo velice cenné. Jelikož to bylo jediné dřevo na ostrově, poté co si všechno vykáceli. Ale ani původní březové křivolesy nebyly tak vzrostlé a kvalitní, aby dosáhly hodnoty těchto velkých kulatin.  


Fjordy okolo nás už nebyly tak příkré. Krajina začínala mít vlídnější podobu. To už jsme se pomalu blížili k hlavní okružní silnici. Začalo se mi zdát, že auto jede nějak divně. Pokaždé když jsme najeli do díry, tak se ozval neobvyklý zvuk. Lada tvrdila, že se jí v řízení nic divného nezdá. Jeli jsme tedy dál.


Na hlavní silnici Lada rychle objela havárku, přičemž se něco s autem stalo. Slyšeli jsme plejádu zvuků, ale stále to jelo. Řekl sem Ladě, ať to těch pár kilometrů k benzínce pomalu dojede. U benzínky jsme zjistili, že máme jednu pneumatiku prázdnou. Vyměnil sem pneumatiku za náhradní, která neměla hřeby. Takže jsme byli trošku nervózní, protože jsme měli před sebou ještě několik přejezdů zledovatělých horských silnic. S úplně zmrzlýma rukama jsme si dali kávu. Pomalu jsem rozmrzl, a ještě jsme stihli nákupy na Vánoce. Od té doby říkám Ladě, ať na mě není neoprávněně naštvaná, nebo jí dožene karma a zase se něco stane. Nakonec jsme dojeli v noci domů a ukončili náš auto výlet, v kterém jsme po silnicích vinoucích se fjordy najeli přes 1800 kilometrů za 4 dny.


26. 11. 2018

Žádné komentáře:

Okomentovat