čtvrtek 23. července 2020

Aconcagua Provincial Park



Steak nám dodal potřebnou energii a jedna z největších trekingových výzev v našem životě dostatek adrenalinu. Vyrazili jsme na autobus. Na nádraží jsme vyčnívali, nejen svojí pletí, která se už dostávala ze sýrových odstínů do trochu tmavších. Ale i našimi napěchovanými krosnami. Byli jsme proto rádi, když nastoupil jeden klučina, který dělal průvodce v parku. Měli jsme aspoň jistotu, že vystoupíme správně. Hned co jsme vyjeli z města, tak se krajina proměnila. Už tu nebyly žádné vzrostlé stromy poskytující stín. Blízko města byly jen zelené křoviny. To se ale rychle měnilo, Když jsme vyjeli do hor, krajina připomínala typický western. Sem tam trs trávy a malý keř. Oboje uschlé na troud. Jeli jsme stále výš údolím. Projeli jsme okolo přehrady, která zásobuje město životodárnou vodou.


Okolo toku bylo trochu zeleně, ale jen kousek od něj rostly kaktusy. Byly to jen malinké rostlinky oproti kaktusovým lesům v Bolívii. Hory se začaly zvedat výš a krajina se proměnila v kamennou poušť bez života. Jen okolo toku něco málo vzdorovalo. Měli jsme krásně, a proto výhledy na vrcholy byly neuvěřitelné. Konečně jsme dorazili do nitra majestátního pohoří. Ocitli jsme se o dva kilometry výš. 



V parku jsme si pokecali s místními rangery a vyplnili další papíry. Konečně nám někdo slušně objasnil, co se skrývá za zdravotními prohlídkami. Zjistili jsme, že to nebude tak horké. Dali nám očíslované pytle na odpadky, které jsme museli na konci naší cesty odevzdat. Jsme rádi, že tu funguje princip „Co do přírody doneseš, to si také odnes“. Díky tomu tady nebude bordel jako třeba na Everestu.



Vyrazili jsme do základního tábora Confluencia. Byli jsme ve výšce 2 800 m.n.m. a čekal nás výstup o 600 metrů výš. Překvapilo nás množství zeleně. Zřejmě tu bylo o dost vlhčí podnebí, díky nedalekým ledovcům. Stoupali jsme vysokohorskou stepí. Sluníčko nám pěkně svítilo a skoro nefoukalo. Byli jsme moc rádi, že nám vyšlo počasí. Proto jsme neotáleli s výstupem, počasí se mělo v příštích dnech zhošťovat.


Před námi se tyčila oslňující Aconcagua. Byli jsme na vyhlídce spolu s dalšími turisty, kteří si sem udělali jednodenní výlet. Vyjít prvních dvě stě výškových metrů, bylo velice rychlé. Až nás to překvapilo. Dlouho jsme se nezdržovali a vyrazili jsme dál. Bylo jíž poledne, a chtěli jsme dojít za světla. Hodně jsme si užívali místní teplotu. Oproti Mendoze tu bylo příjemných 10-15 stupňů, což bylo ideální pro výstup.


Tím ale pozitiva končila. Když jsme přešli most, za který směli jen lidé s povolením, tak se terén zhoršil. Šli jsme okolo říčky a vytrvale stoupali. Občas jsme museli uhnout karavaně oslů, kteří dováželi jídlo a zavazadla lidem. Samozřejmě i odváželi zavazadla hostů a odpad. Pár jsme jich potkali, jak si nalehko cupitali krajinou. Nám se pomalu zařezávaly těžké krosny do ramen a boků.



Když jsme byli asi tak ve dvou třetinách, tak mě začala opouštět síla. Laděnka to zvládala dobře, a tak jsem se snažil držet krok. Každý krok ze mě vysával energii. Každý dopad nohy na zem zapříčinil zhoupnutí batohu, který mě čím dál víc přišpendloval k zemi. Tohle to jsem v životě nezažil. Upozorňovali nás, ať si dáme na nemoc z převýšení pozor. My jsme, ale doufali, že jsme už zvyklí z Bolívie a severního Chile. Nebylo tomu tak. Alespoň v mém případě. Každých pár minut jsem se musel zastavit a zhluboka dýchat. Nedostávalo se mi kyslíku a tělo ho vyžadovalo.



Potkali jsme pár lidí, kteří nás nepotěšili. Kemp byl ještě daleko a začalo se ochlazovat. Kdybychom měli malé batůžky, tak bychom to vyběhli během chvilky. Bohužel jsme se museli poprat s břemenem, které jsme měli. Zatnuli jsme zuby a pokračovali dál. Po hodině a půl utrpení, kterou bych nejradši zapomněl, jsme se dostali na dohled od kempu. Laděnka už byla ze mě nešťastná. Přemýšlela o tom, že dojde do tábora, odhodí krosnu a vrátí se pro mě, ale nechtěla mě nechávat samotného. Bylo to dilema. Stín pomalu zahaloval údolí a teplota šla rychle dolů. Já jsem popocházel jak devadesátiletý děda. Byla to skoro rovina a já neustále lapal po dechu. Vyšla tedy napřed s tím, že by mě potom dotáhla do základního kempu. Nemusela! Doklopýtal jsem do kempu a odhodil krosnu. Pak jsem čtvrt hodinky jen seděl a lapal po dechu. Nebylo mi vůbec dobře. Nedokázal jsem si v ten moment představit, že ráno půjdeme skoro kilometr nahoru a pak zase zpátky.


Nahlásili jsme se v kempu a postavili jsme si stan. Laděnka nestihla ani uvařit a už jsem spal. Probudila mě a dali jsme si večeři. Během chvilky jsem zas spal. V noci nám bylo docela vedlo, takže se péřové spacáky osvědčily.


17. 12. 2019

Žádné komentáře:

Okomentovat