sobota 12. března 2016

Christchurch Art Galery Te Puna o Waiwhetu a Cantebury museum


V Christchurch jsme také navštívili Christchurch Art Galery Te Puna o Waiwhetu, která byla od zemětřesení v 2011 znovu otevřena jen dva měsíce. Po zemětřesení tato moderní budova ze skla a oceli však sloužila sedm měsíců jako místo pro ústředí místních i zahraničních záchranářských týmů, protože jako jediná zemětřesení ustála bez větších následků. V jedné části expozice jsme shlédli video z těch dní. Součástí byly i fotografe, které dokumentovali zabezpečovací práce budovy, aby byla zabezpečená proti následujícím ničivým zemětřesením. Zabezpečení budovy spočívá v tom, že celé základy jsou odříznuté od okolního prostředí a budova spočívá pouze na masivních pilotech opatřených systémem, který vyrovnává otřesy zemětřesení. Zároveň bylo podloží injektováno proti zkapalnění, aby se budova nepropadla. Toto několika minutové video na nás velice zapůsobilo.

Ve dvou podlažích budovy se rozkládalo zhruba dvacet větších či menších expozic. Jako první jsme navštívili malby, které zachycovaly provincii Cantebury. Byly to malby převážně z dvacátého století, které zobrazovaly zemědělskou krajinu, borovicové lesy a stále divokou přírodu. Obrazy se nám líbily, protože zachycovaly realitu, která už v té tobě poukazovala na nedostatky v zacházení s půdou. Naše kroky následovali do místnosti, která byla zahalena tmou. Hlavním motivem bylo několik světelných vizualizací maorského umělce. Líbilo se mi znázornění vodopádu pomocí několika žárovek, které viseli od stropu dolů a v různých intervalech problikávali. Také na jedné stěně zhruba 4x6 m bylo několik pásem papíru a v nich vystříhané motiv, které byly následně osvícené různými světly.

Jako třetí jsme navštívili výstavu s názvem „Op + Pop“. Op Art (optické umění) vznikl v šedesátých letech v Británii. Autoři využívají poznatků z geometrie, fyziognomie a optiky. Jednotlivá díla se nám líbila. Pop Art (populární masové umění) vznikl v padesátých letech ve Spojených státech. Jeho hlavním motivem je přejímání motivů i techniky z předmětů každodenního používání s inspirací kultury velkoměsta. Výstava byla pojata, jak tato dvě umělecká období mají dodnes vliv na novozélandské umělce. No co si budeme povídat ani jednoho z nás příliš pop art nenadchl. Považovat obřího gumového králíčka ušáčka za moderní umění. V jedné části byla vytvořena krajina „Candy land“, ze které pravděpodobně pochází kočička Kitty. Vše vypadalo jako vyrobené z cukrových homolí, které hrály různými křiklavými barvami. Jedna barva však převládala a to z 90 procent růžová. Barvy byly ještě doplněny třpytkami a blyštícími se kamínky, které ozařovali blikající světélka. Takže jsem se nedivila, že Marek po letmém pohledu znechuceně odešel z místnosti.


Naše kroky následovali do výstavní síně s názvem „Unsee: the Changing“. Skoro veškerá umělecká díla byla darována umělci v období, kdy byla galerie zavřená. Opět bych náš zážitek rozdělila jako dva protichůdné pocity. První pozitivní a druhý? Jak ho popsat. Pozitivní bych hodnotila nádherné dobové fotografie, které zachycovaly rozvoj města Christchurch, ale také některých evropských velkoměst.  Líbilo se nám porovnání se současností, jak se za sto let dokáže změnit duch jedné ulice. Druhý pocit bych popsala jako „to si ti umělci opravdu dělají prdel?“. Jako moderní umění je prý považováno to, že když se doprostřed místnosti postaví pyramida z plechovek od barvy a na pár lístečků se napíší nějaké hlášky. 


Nevěřícně jsme také koukali na sádrokartonovou zeď, ve které byla díra pro okno a v ní byli vidět železné profily. Opravdu jsme nevěděli, co si o tom máme myslet. Při prohlídce těchto děl jsme zaznamenali stále se násobící zvuk dýchání. Zavedl nás do dalšího výstavního sálu s názvem „Beast“. Na stěně byla umístěna obrazovka, ve které byla zachycena asi pětiminutová smyčka dýchání malého tuleně. Zvuk dýchání dělal podkres několika částem výstav. Zaujal nás také býk, který byl celý vyroben z plechovek od hovězího masa. Součástí bylo i několik nad velikostních fotografií zvířat a obrazů z 19. stol znázorňující lov divoké zvěře.

Nejvíce se nám líbily obrazy, které zachycovaly počátek osidlování krajiny v okolí Christchurch. Byla na nich vyobrazena panenská příroda, která následně byla osadníky přetvořena na pastviny. Mokřady byly vysušeny a řeky zkroceny.


Jedno oddělení bylo věnováno kubismu. Ani jeden jsme proti těmto dílům nic nenamítali. Byly to krásná díla. Jedna část byla věnována umělci Ralphovi Hoteremu, jehož poslední práce přímo reagovaly na zemětřesení v roce 2011. Bohužel v roce 2013 zemřel a tím nový Zéland ztratil jednoho z nejvýraznějších umělců. Chvíli jsme rozjímali v žlutookrovém pokoji. Jedna celá místnost byla vymalována těmito barvami a byly v ní umístěny sedačky, aby lidé mohli rozjímat nad tím, co právě viděli a aby si mohli své pocity plně doprožít.

Jedno celé křídlo bylo věnováno pokladům a odkazu generací umění jako bylo zachycení výjevů z běžného života lidí z 18. století, portréty významných lidí, ale také nádherné dřevoryty a knihtisk. Součástí byly i obrazy Českého malíře Gottfrieda Lindauera, který se proslavil až po příjezdu na Nový Zéland. Jeho práce zachycuje převážně portréty maorských lidí s typickým tetováním na obličeji. Jako jediný zaznamenal několik desítek těchto jedinečných Moko. Tyto portréty se jako jediné nesměli v celém muzeu fotografovat. 


V budově se nám také zalíbil lustr, který se táhl nad celým schodištěm. Byl vytvořen ze židlí, kterými uprostřed vedly zářivky. Celému prostoru dodával pocit, že se člověk nalézá v jedinečné budově. Také dominanta vchodové haly byla neobyčejná. Krásné černé křídlo zdobila socha toreadorského býka ve stejné barvě. Také nás zaujala fasáda budovy, kde byl velký neonový nápis“ Everithing is going to be alright“ který byl na budovu umístěn těsně před jejím znovuotevřením. 


Galerii jsme opouštěli po několika hodinách s rozporuplnými pocity. Některé výstavný sály by jsme si prošli klidně ještě několikrát podrobněji, ale k modernímu umění si budeme hledat ještě dlouho cestu. Avšak jsme ocenili, že většina děl byla od místních umělců, kteří zachycovali náladu, krajinu a myšlenky zdejších lidí.

V areálu botanické zahrady v Christchurch se nachází Cantebury museum, jehož budova je postavena v neogotickém slohu z roku 1870. Nejprve nás přivítala výstava o vyhynulém novozélandském pštrosovi moa. Byl v ní popisován jeho způsob života, a jak ho Maorové lovili. Tato výstava plynule navázala na maorské umění a vyprávění o osudu domorodců po příchodu Evropanů. Skoukli jsme i video o manželském páru, který 40 let sbíral a leštil mušle Paua (Haliotis Iris). Tato vášeň se dostala až tak daleko, že stěny obývacího pokoje byly posety tisíci lasturami. Z videa jsme se dověděli, že pár prováděl prohlídky a měli návštěvnost několika milionů lidí z celého světa. Po smrti obou manželů byl jejich drahocenný obývák převezen jako unikát do Cantebourského muzea. Naše kroky následovaly do dalších prostor, které byly věnovány místnímu ptactvu a živočichům, kde nás mimo jiné zaujaly dvě mapy. Mapy znázorňovaly pokrytí lesní vegetací. Jedna v době příchodu obyvatel z Polynésie a druhá dnešní dobu. Také jsme si pustily zvukové projevy vzácných Novozélandských opeřenců, abychom je mohli rozeznat, až se budeme pohybovat v lesích. Líbilo se nám zobrazení geologické struktury oblasti s několika podrobnými mapami tektonických zlomů a o fosilních nálezech v okolí města. Marka zaujala část muzea, kde byl podrobně popsán vliv introdukovaných druhů na místní faunu a floru. Například, že 8 králíků toho sní stejně jako jedna ovce. Součástí bylo i vysvětlení, proč a jakými způsoby se mají chránit vodní zdroje v celém Cantebury. Důvod byl prostý, protože již několikáté léto za sebou bylo extrémně suché a tím pádem vznikají větší náklady na vyprodukování potravin. V jedné části muzea byla vytvořena reálná ulice Christchurch, která byla protkána několika obchody a přibližovala život prvních osadníků.

Jednou z propagovaných částí ve všech průvodcích bylo „Exploring of Antarctida“. Výstava přibližovala několik expedic, které si za svoji základnu zvolily právě Nový Zéland. Jelikož jsme již byli přehlceni informacemi a dojmy, tak náš největší zážitek byl ten, že místnost voněla po motorovém oleji, který vytékal z jednoho stroje.  Říkali jsme si, že nebyl moc dobrý nápad jít v jeden den do Art Galery a do muzea. Měli jsme za ten den opravdu mnoho myšlenek, které se nám několik dní honily hlavami.

12. 3. 2016

Žádné komentáře:

Okomentovat