sobota 14. listopadu 2020

Deštivé dny v národním parku Torres del Paine

Další den pršelo a pršelo a pršelo. Ráno jsme na chvilku vylezli ze stanu a využili skulinu mezi přeháňkami. Vytáhl jsem Laděnku na výhled, kde jsem byl včera. Počasí bylo o trošku lepší. Výhledy byly pěkné. Poté jsme šli zpátky do kempu. Když jsme chtěli začít balit stan, začalo znovu pršet. Lehli jsme do stanu a neplánovaně usnuli. Probudil jsem se za pár hodin a zjistil, že neprší. Stan byl skoro suchý. Během dvaceti minut jsme měli sbaleno. Vyrazili jsme a začalo poprchávat. Během pár minut jsem si musel vzít nepromokavou bundu. Cesta zpátky nebyla příjemná, když to řeknu diplomaticky. Vichr z kapek deště udělal malé studené projektily, které se dostaly všude.

Najednou nepromokavé oblečení nebylo nepromokavé, váhou vody docela ztěžklo a začínala nám být i zima. Lada toho měla vyloženě dost a začala brblat. Šli jsme tedy rychle, zvládli jsme trek o třetinu rychleji než předešlý den. Těšili jsme se opět na teplounké spacáky. Jen jsme doufali, že nebudou jak houba, protože jsme si sebou zapomněli vzít plastové pytle. Pláštěnka na krosně lítal, kam se jí zachtělo, takže jsme měli krosny docela mokré. Naštěstí na konci cesty se údolí rozvíralo. Déšť zůstal v horách a my jsme postavili stan za sucha. Dvě hodiny trvalo, než jsme rozmrzli. Opět jsme se tísnili v místní přeplněné kuchyňce, když jsme si dělali večeři. Na vrcholcích padal sníh a my jsme se šli zavrtat do spacáků.

Následující den jsme měli v plánu jít na dlouhou túru k vyhlídce Británico. Laděnce se nechtělo a mě vlastně také ne. Zase chcalo. Mnoho bychom toho neviděli. Rozhodli jsme se, že si uděláme odpočinkový den s procházkou okolo jezera Pehoé. Mraky seděly na horách a nad jezery bylo obstojně. Občas i svítilo slunce. Vydali jsme se tedy k blankytně modrému jezeru. I tady řádil požár a nebylo kam se schovat před větrem.

Sedli jsme si na kámen u jezera a pozorovali potápku velkou (Podiceps major). Také hledala místo, kde by se schovala před stále silnějšími poryvy větru. Radši jsme se vrátili do kempu. Sedli jsme si do kuchyňky a hráli karty. Jedna stěna se pod náporem větru hýbala, z čehož jsme byli trošku nervózní. Horší to bylo, když jedna slečna špatně utáhla plynovou bombu. Jak bombu a hořák pohltily plameny, tak od nich utekla s rukama nahoru a ostatní je začali neúspěšně hasit. Zkusil jsem na to dát hrnec, ale nepomohlo to, protože k ohni se stále dostával vzduch. Naštěstí to během minuty nebo dvou samo vyhořelo, než se vůbec stihl odmontovat hasící přístroj ze stěny. Byla tu hold spousta lidí, kteří kempovali poprvé v životě.

Nastal den přesunu. Vylezli jsme ze stanu a přivítalo nás nádherné počasí. Vršky hor poprášené čerstvým sněhem zalilo slunce a my jsme chtěli zůstat v této nádherné části Patagonie déle. Museli jsme jet dál, čekala nás ještě dlouhá cesta Patagonií. Loď měla trochu zpoždění. Naneštěstí jsme se bavili jedním párem, který se dost hádal. Spíše pán se sklopenou hlavou jen poslouchal, jak na něj jeho drhá polovička křičí a neustále si masíruje koleno. Vlastně nám ho bylo líto. O to víc si vážíme sebe navzájem. Hlavně to, s jakým nadhledem zvládáme společně krizové situace.

Cestou po jezeře se počasí rychle zhoršovalo. Zvedl se opravdu silný vítr. Laděnka se jen modlila, aby se nepoblila. Když jsme dorazili do přístavu na horách už opět pršelo. Vítr bral vodní tříšť nad hladinou a uháněl sní přes celou délku jezera.

Popojeli jsme autem a šli na procházku k vodopádům Salto Grande. Moc dlouho jsme u něj nepobyli, vodní tříšť byla všude a vítr pořád sílil. Nad hladinou se tvořila tornáda a bylo vidět, jak vodní tříšť stoupá větrným trychtýřem vzhůru k nebi. Šli jsme ještě tři kilometry k Mirador Cuernos. Byli jsme hodně vyfoukaní, ale nakonec to stálo za to. Skalní věže Torres del Paine vystupovaly přímo z jezera Nordenskjöld. Jen škoda, že si vítr nedal pokoj.  Nebyla to idylická chvíle, kdy si člověk sedne na trávu a v klidu se kochá. Temné mraky se čím dál více blížily, a tak jsme to obrátili. Když jsme přicházeli k vodopádu Laděnku sebral poryv větru. Dobrých deset metrů sním bojovala, než se jí podařilo najít rovnováhu a zastavit. Už si myslela, že si rozmlátí hlavu o kameny, jak se nemohla udržet na nohou. Ještě se jí nikdy nic podobného nestalo.

Popojeli jsme sotva dva kilometry a už jsem prudce brzdil. Před námi byl na cestě pásovec štětinatý (Chaetophractus villosus). Nechali jsme auto na silnici a běželi za ním. Rozhodně se nechtěl fotit a dal se na úprk. Byl chudák zmatený a místo toho, aby zalezl do křoví, stále běžel po cestě. Na to, jak měl malé nožičky, tak pelášil. Sotva jsme mu stačili. Po třech minutách jsme byli tak daleko od auta, že jsem se radši pro něj vrátil. Laděnka ho mezitím stále stopovala. Než jsem došel do auta, zahlédl jsem krásného ptáčka, ale nebyl čas ho pozorovat. Jel jsem za mojí ženou a doufal, že ulovila pěknou fotku. Bohužel, než jsem přijel s autem už byl pásovec fuč. Laděnka už ho ani nepronásledovala, jelikož u něj zastavil autobus a obklopila ho spousta lidí. Chudák byl vystresovaný, jak ho obklopil tucet lidí.

Nastal čas se naposled rozloučit s Jihopatagonským ledovcovým polem, které je třetím největší na světě. Bylo krásné okolo něj putovat skoro dva týdny. Vyjeli jsme na silnici Y-290 a těšili jsme se na krásné poslední výhledy na pohoří a ledovce. Cesta byla moc hezká, akorát stěrače nestíhaly přívalový déšť. Z vyhlídkové cesty jsme toho opravdu mnoho neviděli, nejenom kvůli dešti, ale všude přítomným dírám, kterým jsem se musel vyhýbat. Odpoledne jsme dojeli do Puerto Natales. Něco málo jsme nakoupili a jeli do hlavního města jižní Patagonie. Jako vždycky foukalo, ale docela nám cesta uběhla rychle. K večeru jsme dorazili do Punta Arenas.

Chtěli jsme si zajít do infocentra a objednat jeden výlet. Bohužel měli všude zavřeno. Opět zde všechny výlohy byly pořádně zabedněné. Druhý den byla neděle, což znamenalo, že opět nic neseženeme. Na to, že je to největší město v oblasti, tak infrastruktura pro turisty byla bída. A skoro každá ulice byla jednosměrka, ze kterých Lada rostla, protože bylo velice obtížné navigovat. Než jsme našli ubytování za přijatelnou cenu, tak byl pozdní večer. Najedli jsme se a zkoušeli objednat výlet po internetu. Bohužel nám místní systém platby po internetu nechtěl přijmout kreditní karty.