úterý 18. srpna 2020

Vrchol Cerro Arcoiris

Ráno jsme vyrazili brzo. Udělali jsme si ranní rozcvičku v podobě lanovky přes řeku. Popošli jsme kousek podél řeky ke kempu La Junta. Odtud vedla stezka přímo nahoru k Cerro Arcoiris. Ze začátku to šlo dobře. Z pěšinky se postupně staly schody z kořenů. Les se měnil s nadmořskou výškou. Byly tu o poznání větší stromy nežli v údolí. Sem se těžaři nedostali. Začali jsme se nořit do pradávného lesa, kolem nás rostly obrovské cypřiše. Jedna z nich měla kůru tvrdou a byla menší, Pilgerodendron uviferum.

Čímž jsme šplhali výš, větší stromy tam byly. Absolutně jsme nechápali, jak stromy s průměrem  kmenu několik metrů dokázaly na, tak příkrém svahu přežít. Narazili jsme na obrovský strom s neuvěřitelně měkkou kůrou. Takovou jsem viděl jen jednou, a to u sekvojovce obrovského (Sequoiadendron giganteum), ale ten přirozeně roste jen v Severní Americe. Nakonec jsme zjistili, že je to jiný druh. Jedná se o Fitzroyji cypřišovitou (Fitzroya cupressoides). Potkali jsme se s největším stromem Jižní Ameriky. Dorůstá až do výšky 70 metrů a obvod kmene je až pět metrů. Dokonce je to druhý nejstarší strom na světě. Nedaleko odtud našli jeden, kterému bylo 3 625 let. Neuvěřitelné setkání.

Tohle údolí se často přirovnává k Yosemitskému národnímu parku v USA. Pokud někdo touží vidět tuhle oblast předtím, než se zní stane hromadná turistická atrakce, měl by vyrazit co nejdřív. Může se to tu velice rychle změnit, jelikož údolí je v soukromých rukou a není tu státní rezervace. Naštěstí je místo součástí obrovské rezervace Bosques Templados Lluviosos de los Andes Australes o rozloze 2 169 kilometrů čtverečních, která byla založena v roce 2 007 pod záštitou Unesco.

Šplhali jsme výše a začala se objevovat první lana. Naštěstí byl všude les. To se ale za nedlouho změnilo. Před námi byla velká žulová plotna. Zavěsili jsme se na lano a krok za krokem, jsme se posouvali. Pod námi bylo dvacet metrů příkré hladké skály a poté útes. Dolu to bylo několik set metrů. Raději jsme se dolu nedívali. Netušili jsme, že je to jen lehká rozcvička. Naše mysl se s námi prala a nechtěla akceptovat míru rizika. Přesto jsme šli dál. Další lano. Ze skalního výchozu tekla voda, lano se dalo ždímat a skála hezky klouzala. Vylezli jsme patnáct metrů po sestavě lan, z kterého jsme museli přelézt na kovové úchyty. Měly tvar kramlí a moc pěkně se smekaly. Bylo to opět na přívětivém místě. Tentokrát byl rovnou několika set metrový pád do prázdna. Adrenalin a rozum se nacházely uprostřed bitvy. Když jsme podlezli výchoz, tak jsme měli chuť se vrátit. Potkali jsme několik lidí, kteří se vraceli z vrcholu. Rozhodli jsme se, že je ještě moc brzo, na to se vzdát. Jedno lano následovalo druhé, naštěstí tam bylo i pár stromů, o které jsme se mohli zachytit. I tak to bylo náročné. Laděnka si nedávala pozor a při lezení se nabodla na kořen. Rozrazila si koleno. Naštěstí to krvácelo jenom trochu několik hodin, ale bylo to hluboké.

Před námi se rozkládala strmá žulová plocha. Našli jsme začátek sestavy lan, která končila v nedohledu nad námi. Na to jsme už moc staří. Jak půjdeme zpátky? Když se na lanech potkají dva lidi, tak budeme úplně v prdeli. Radši jsme nepřemýšleli a lezli, dokud to šlo. Tušili jsme, že odpoledne tu bude více lidí. Před námi byli dva, které jsme dohnali. Slečna na tom byla o poznání hůř než mi. Byla rozklepaná, a trvalo jí to mnohem déle nežli nám. Byl sem na moji horalku patřičně pyšný. Dávala to oproti ní s přehledem. První lano bylo v pohodě, mělo tak dvacet metrů. Pak tam byl vysoký schod, s kterým měla Lada problém. Málokdy si připadá, že má krátké nohy. Bohužel na tomto místu je každý sám za sebe. Tady se nedá pomáhat jeden druhému. Další lano ušlo, to mělo tak 15 metrů a místy se začínalo hezky třepit. To poslední mělo 30 metrů a muselo se hodně ručkovat nahoru. Se slečnou přede mnou se lano zhouplo a práskla sebou o skálu. Všechna lana byla nasáklá vodou a jak člověk lezl vzhůru, tak mu voda zatékala pod tričko až k zadnici a pak po nohou do bot. Konečně jsme měli to nejhorší za sebou. Další lana, která byla mezi stromy nad propastmi, už jsme ani nepočítali. Otrkali jsme se a vylezli jsme na vrchol. Byli jsme o kilometr výš. Měli jsme výhled na celé údolí. Sedli jsme si a odpočívali.

Dohodli jsme se, že úplně na vrchol nepůjdeme. To by bylo dalších několik hodin lezení, a ještě k tomu tam byl sníh. Také se nám nezamlouvala myšlenka vidět a čekat na lidi, kteří zápasí s lany. Chtěli jsme mít dostatek sil na cestu dolů. Kolem nás byla spousta ještěrek, které se na první pohled jen vyhřívala na žulových deskách. Zanedlouho jsme zjistili, že nás využívají jako návnadu. Jak jsme si sedli, přiletěli ovádi a začali nám sát krev. Ještěrky se toho nebály. Přišli přímo k nám a kroužící či sedící ovády chytaly.

Na vrcholu bylo plno pabuků (Nothofagus). Ty jsme důvěrně znali z Nového Zélandu a Tasmánie. Když jsme se pokochali strmými skalními stěnami, tak jsme vyrazili dolů. Jako vždy dolů to jde hůř než nahoru. Jinak tomu nebylo ani tady. U slézání po lanech se vytvořila fronta. Lidi chtěli nahoru a také dolů. Půl hodiny jsme stáli u strmých žulových desek, než jsme se dostali na řadu. Opět se tam jeden člověk zhoupnul a praštil s sebou o skálu. My jsme to zvládli bez pádu. Musím ale říct, že nám srdce bylo jak zběsilé. Neměli jsme ani pomyšlení na to vytahovat foťák.

Došli jsme k převisu, kde kovové úchyty navazovaly na lano. Dolů to bylo obtížnější. Laděnka trochu zazmatkovala a zasekla se uprostřed. Uklouzla jí noha a místo na kovovém úchytu skončila na římsičce, ještě, že se držela lana. Musela nějakým způsobem vylézt pár metrů zpět na kovový úchyt, ale jak to všude klouzalo, tak se jí to nedařilo a začala být nervózní. Jakmile byla zpět na úchytu a přelézala skalní výběžek, tak znova uklouzla a rozplácla se o bahnitý strop. Povedlo se jí to až na počtvrté. Slezla dolů zablácená a rozklepaná. Naštěstí už nás čekalo jen pár lan. Za chvilku jsme byli v lese s pevnou půdou či kořeny pod nohama.

Cestou jsme opět obdivovali Fitzroyji cypřišovitou. Došli jsme do údolí a podívali jsme se do hlavního kempu La Junta. Byli jsme moc rádi, že tu měli plno. Kemp byl obehnaný několika ostnatými dráty. Byl to takový bytelnější a vyšší plot pro dobytek. Trochu jak v koncentráku. Prý jim tam lidé chodili a neplatili. Jsme přesečení, že to jde udělat i elegantněji. Odešli jsme k našemu krásnému kempu. Naštěstí tam byl pár, který se nevěřícně koukal na lanovku. Vysvětlili jsme jim, že je to jediná cesta do kempu a zapřáhli jsme je. Tahali moc pěkně. My jsme jim to potom oplatili. Bylo to o moc jednoduší, když se tahalo ve vice lidech. Opět jsme skočili do průzračné řeky a drkotali zuby. A tentokrát jsme měli i publikum, které nás pozorovalo z lanovky. Bylo neuvěřitelné, že jsme vyšplhali na taková monstra. Spokojení jsme šli spát.