pondělí 5. června 2017

Výstup na Cradle Mountain

Vylezli jsme ráno z chaty a užívali si rudé paprsky dopadající na žulový masiv před námi. Vyrazili jsme a šplhali co nejrychleji vzhůru. Čekal nás výstup na legendární Cradle Mountain. Bylo nádherné počasí a svlékali jsme jednu vrstvu za druhou. Moc jsme se nezastavovali i když údolí pod námi bylo úchvatné.

Dorazili jsme na vrchol hřebenu, který nás měl dovést na úpatí prudkého výstupu na vrchol. Již tady jsme se kochali nádherným výhledem, byly jsme ve 1200 metrech. Což je na místní poměry úctyhodné. Nejvyšší hora Mount Ossa nadmořskou výškou 1617 metrů a je nedaleko odtud. Měli jsme výhled i na Barn Bluff, který se tyčil jak věž kousíček od nás. Užívali jsme si sluníčko a šli dál. Lada si našla i pár rozkvetlých kytiček. Ale nejvíce nás zaujal místní endemit Pandani (Richea pandanifolia).

Šli jsme dál podél strmých skal vystupujících vzhůru do výše. Měli jsme nádherné výhledy i počasí. Ale začali jsme pozorovat, že se pomalu, ale jistě mraky přibližují. Ale vtom jsem uviděl něco uprostřed malinkatého jezírka. Byl tam Ptakopysk (Ornithorhynchus anatinus)! Bohužel jsem ho vyděsil a tak zalezl do své nory. Rozhodli jsme se počkat, až vyleze. Čekali jsme deset minut. Dvacet minut a Lada to nevydržela a šla se kouknout, jestli nevylezl z nory do nějakého jiného jezírka opodál. A najednou ho uviděla, byl nehybný u vlezu do své skrýše a v klidu odpočíval. Bylo to nádherné setkání s velmi plachým tvorem. Měli jsme veliké štěstí. Počasí už tak růžově nevypadalo a tak jsme vyrazili nahoru.

Vzali jsme to zkratkou a vystrašili pár klokánků. Šplhali jsme nahoru vcelku rychle, ale konec byl dost obtížný. S krosnami nám to dalo zabrat lézt po kamenech velkých, jak menší autobus a proplétat se mezi těmi menšími. Nahoře už byl i sníh a tak to leckde i klouzalo. Musíme říct, že to byl dobrý adrenalin, jak by řekli místní „challenging“. Když jsme už byli nahoře, tak jsme lezli zase dolů a pak zase nahoru, než jsme se dostali na opravdový vrchol. V tomto místě bylo sněhu nejvíce, protože bylo ve stínu. I tak jsme zvládli šplhat po rozsypaných žulových monolitech nahoru. Odměna stála za to. Výhled na severní část jedinečného území, jenž nenajdete nikde jinde na Zemi. A také nás hřálo pomyšlení na to, že strejda Vašek lezl na tu horu 5 krát nežli mu vyšlo počasí, jako nám napoprvé.

Pomalu nastal čas na cestu zpět. Jak to tak bývá, na horu se leze jedna dvě, ale dolů už to tak růžové není. V jednom místě mě Lada docela vyděsila. Pomáhal jsem jí slézat jeden převis a byla už skoro na stejné úrovní jako já a tak jsem se od ní otočil. V té chvíli Lada pololežela na prdeli. Naštěstí jí uklouzla noha na místě, které nevedlo přímo několik set metrů pod horu a od vážnějšího zranění jí zachránila krosna, kterou měla na zádech. Následujících pár dní si ztěžovala, jak jí bolí zadnice. Došli jsme do přístřešku a pokecali s jedním majitelem místní firmy. Když nás viděl, že dokážeme vynést krosny až nahoru, chtěl mi dát práci. Nějaké nošení pytlů s krmivem. Tak uvidíme kam nás osud zavane. Než jsme dohovořili už jsme byli v mraku. Takže pochod zpátky po plošině pod horou byl dost nudný. Ale když jsme sešli dolů k jezeru, tak jsme měli i pár pěkných výhledů. Hora opět dělala zeď mezi hezkým a hnusným počasím. Odjeli jsme s Bombu na jedno kempoviště blízko od parku.

Národní park Cradle Mountain nás okouzlil a tak jsme se rozhodli ho navštívit ještě na jeden den. Počasí nebylo nic moc, bylo vlhko a zima, ale i tak jsme se dokopali k tomu něco dělat. Vybrali jsme si proto krátkou odpočinkovou tůru. Aspoň jsme si to mysleli. Nejdříve jsme nemohli najít začátek. Naštěstí jsme, ale našli konec tůry, která vedla okolo Pencil Pine Creek. Šli jsme nejdříve místním deštným lesem. Převažovali tu stromy Myrtle beech (Lophozonia cunninghamii) a stromové kapradiny. My jsme si užívali všudypřítomné mechy a lišejníky vysíci z každičké větve. Zanedlouho jsme dorazili k planině plné Button grass (Gymnoschoenus sphaerocephalus). Procházka po takovýchto planinách není úplně nejlehčí, skákání z trsu na trs není moc bezpečné a šlapání mezi trsy je zase dost bahnitá záležitost. Šli jsme touto krajinou, která je důsledkem intenzivního vypalování. Tyto traviny oheň jen ožehne, a ony se velice rychle vzpamatují. A díky tomu jsou nyní velice hojné. Dávalo nám i zabrat značení stezky. Párkrát jsme se i ztratili, jelikož jsme sešli na vombatí stezku. Holt byla líp prošlapaná. Pláně vystřídalo lezení po strmém svahu, na kterém se držely Pencil Pine a občas jsme se udrželi i mi. Opět jsme zastavovali každou chvilku, byli tu neuvěřitelně barevné houby. Byla to obtížná, ale krásná procházka. Po procházce jsme se nedivili, že jsme nemohli najít začátek treku, protože byl dobře maskovaná za třemi spadlými stromy a několika keři. Tato procházka se dá považovat za opravdový „bush walk“ protože údržba na něm byla dělaná tak před patnácti lety.

Dojeli jsme do kempu u jezera Barrington a udělali si ohýnek. Večer jsme pozorovali zápasící possumi nad sudem odpadků a jiná stvoření vycházející v noci. Druhý den jsme si udělali malou zastávku ve městečku Sheffield, kde mají na každém domě velký obraz namalovaný na zdi. Prošli jsme se tímto uměleckým dílem a jeli nasadit výfuk do Laucestonu. Se správným nářadím to bylo jedna dvě a tak jsme mohli druhý den pokračovat v naší cestě. Večer jsme si povídali, co jsme viděli a ukazovali fotky, které jsme pořídili strejdovy Vaškovi a Juli. Juli nám udělala zase dobrůtku k večeři.