Po
brzkém probuzení v kempu Huon jsme si udělali bleskovou snídani.
Ráno
jsme neměli ani mokrý stan a tak jsme vyrazili na nedaleký kopec,
abychom si prohlédli okolí. Byla to opravdu podivuhodná krajina.
Čekali jsme tu mnohem více lesů. Okolo
se rozkládaly
kopce
pokryté Button
grass (Gymnoschoenus Sphaerocephalus).
Měli
jsme výhled, jak na Lake
Pedder, tak
na pohoří Arthur Range. Mraky byly
nízko a tak jsme výstup na Mt. Anne odložili. To jsme ale
netušili, na jak dlouho. Ani ne o kilometr od
vyhlídky
Bomba
zase ztratila proud. Zkontroloval jsem kontakty a vše vypadalo
v pořádku. Kontakt
byl utažený dobře, kapalin bylo taky dostatek a tak jsme jeli dál.
O další
kilometr
začaly
budíky na otáčky motoru a na teplotu chlazení kmitat nahoru a
dolů. Za chvilku to bylo v pořádku, ale
neuběhla ani minuta a znova se
zbláznily.
Rozhodl
jsem se sjet kopec, abych mohl zastavit na přehledném místě.
Bomba
mě předběhla.
Vyrazil
jsem tedy otevřít zase kapotu. To, co jsem uviděl mě vyděsilo.
Kontakt na baterce byl rozteklý a kov
kapal okolo baterky. Bylo mi jasné, že s tím se svými zkušenostmi
nic neudělám. Bál jsem se, že začne Bomba
hořet. Trochu jsme se zklidnili a promysleli si situaci. Zůstali
jsme bez auta na nejodlehlejším místě Tasmánie, kam vede jen
jedna
cesta. Poslední město Maydena bylo vzdálené několik dní cesty.
Zabalili jsme si tedy vše potřebné na pět dní a doufali, že
dorazíme zpátky do civilizace, kde
je signál.
Měli
jsme velké štěstí. V
tento nepříliš hezký den sem zavítaly
i dvě holčiny ze Singapuru. Tak se nám ten několika denní pochod
změnil na hodinu chůze a pohodlnou jízdu autem. Když jsme
dorazili do Maydeny,
tak
Lada
začala obvolávat strýčky. Vašek, jemuž Bomba
pařila, tak měl čas nás zachraňovat až další den a tak nás
přijel vysvobodit
strejda
Harry.
To jsme ale netušili, že ta pravá sranda teprv začíná. Harry
nás vzal zpátky k Bombě.
Když
otevřel kapotu tak se začal smát. Tohle v životě neviděl. Vzal
si svoje elektrikářské náčiní a začal opravovat.
Nejdříve
zkoušel připojit kabel ke zbytku záporného terminálu pomocí
svírácích kleští. Zkusil jsem nastartovat a Bomba
se probudila k životu. Ujel jsem pár metrů a znova pohasla.
Štěrková cesta
byla hodně hrbolatá a tak kontakt vypadl. Zkoušeli jsme to
mnohokrát, ale vždy
to po chvilce vypadlo. Jednou se kleště dokonce zatavily
do baterky, vypadalo to neuvěřitelně. Po tom, co je Harry
vyrval z baterky nastal čas
na šroub. Při šroubování si
všiml, že jeden z drátů připojených na kladném terminálu je
přetržený. Po tom, co ho opravil pokračoval ve šroubování.
Zase jsme zkoušeli popojet a zase to vypadávalo. Především, když
jsme jeli do kopce. Jednou
dokonce začaly
lítat z pod kapoty jiskry.
Kontakt
mezi kabelem a baterkou se také roztekl a Harry
se i trošku popálil. Dal jsem Ladě do ruky hasící přístroj a
řekl, ať si načte návod, aby byla připravená na všechno.
Nastal
čas na kladivo. Harry
zatloukl
šroub do zbytku záporného terminálu. Po několika pokusech byl
kontakt mezi drátem a baterkou stále špatný, i když šroub byl
na místě solidně ukotven. Začalo se stmívat a také přicházel
déšť. Neměli jsme mnoho času. Harry
vzal nůž a začal očišťovat zbytek záporného terminálu od
plastu. Jak se tavil kov, tak se tavil i plast a udělal takovou
směsici, která asi nebyla nejlepší vodič. Po tom, co si s tím
chvilku hrál a opět řádně
zašrouboval a zamlátil
kladivem šroub do baterky, se to konečně podařilo. Lada
mi poradila ať Bombu
držím ve vysokých otáčkách. A tak jsme jeli zpátky do
civilizace, jak o závod.
Silnice
byla mokrá a já jel s Bombou
jako nikdy. Pro strýčka Harryho,
který nás následoval to byla asi rychlost slimáka, ale pro mě to
byla rychlost blesku. Až do Hobartu to nechcíplo a zaparkovali jsme
u strejdy před
barákem.
Ten nás pak vzal na večeři k místním Číňanům. Měli jsme
speciální menu a nosili jeden talíř přeplněný skvělým jídlem
za druhým. Za chvilku už jsme neměli ani myšlenky na patálii,
která se nám stala s autem. Snažili jsme se rozdýchávat to
neuvěřitelné množství jídla, které se stále hrnulo na stůl.
Byl jsem přeplněn ze 120% a ještě k tomu jsem si dal výborný
dezert. Lada tak přejedená nebyla, ale mě nedalo nevyslyšet výzvy
strýčka Harryho,
abych dokončil zbytky jídla na několika talířích.
Ráno
jsme ani nesnídal a pustil jsem se do psaní prvních řádků o
Tasmánii. Ten den jsme nic nedělali a jen relaxovali. Další den
strejda Harry
zařídil setkání u večeře s panem Holobrátekem a s jeho
tatínkem. Byli to automechanici a měli pro nás pár možností
ohledně nového auta. Ten den Lada i s mojí malou pomocí, začala
překládat příběh o jejím pradědečkovy Jinřichovi
Nermuťovi. Ten
musel
uprchnout z Československa v roce 1948, protože
byl poslancem za Lidovou stranu.
Nebral
si servítky s komunistickými ministry, především s ministrem
zemědělství.
To
byl důvod, proč se dostal ho hledáčku komunistické strany a byl
uveden na seznamu „nebezpečných“ lidí. Nastolující
se komunistický režim se
s ním chtěl po únorovém převratu patřičně vypořádat.
Tou
dobou ale už byla skoro celá rodina v uprchlickém táboře ve
městě Regensburg.
Z
Československa také utekla jeho žena Anna Nermuťová a synové
Jindřich a Vašek. Vaškovi
nebyl
tehdy ani rok a matka ho musela nést v ubruse přivázaném na krku,
zatímco téměř čtyřletý Jindřich už zvládl následný noční
pochod lesem přes hranice sám. Nejstarší dítě manželů
Nermuťových, pětiletá dcera Marie, zůstala na přání prarodičů
v rodné Leštince.
A
to je důvod proč má Lada příbuzné na druhém konci světa.
17.
6. - 19.
6. 2017
Žádné komentáře:
Okomentovat