Poloostrov Trollů čněl před námi a my jsme směřovali přímo do jeho středu. Netrvalo dlouho a pyramidovitě vzhlížející pohoří nás obklopilo. Na vrcholcích bylo mnoho sněhu, ale údolí bylo pokryté zhnědlou trávou. Akorát v odvodňovacích kanálech byla ještě spousta navátého sněhu. Ony kanály byly skoro všude. Doprovázely nás již od počátku naší cesty. Je to místní způsob zemědělství. Používá se především pro pastvu či senoseč. Ony hluboké příkopy se tu objevily, až po druhé světové válce společně s Marshallovým plánem a mechanizací. Díky tomu vzniklo 32 000 kilometrů odvodňovacích kanálů, které vysušily 4000 kilometrů čtverečních mokřin. Což představovalo asi 40% z celkové rozlohy mokřin na Islandu. Ale co si budeme povídat. Na většině míst, kde byly či jsou ony odvodněné mokřiny, byl předtím les.
Les
vykácely
generace před dávnými časy. Jelikož toto místo bylo centrem
náboženství a vzdělanosti.
Hólar
byl osídlen již
před
desátým stoletím a sídlo tu měl
biskup
v letech 1106-1798. My
jsme obdivovali místní kostel, nad kterým se tyčily
mocné hory.
Také
zde
měli krásný drnový dům a dokonce tu byla i část univerzity.
Docela obdivuhodné na to, že ono město má 100 obyvatel. Strašně
se nám tu líbilo
a tak jsme se rozhodli, že si tu zkusíme najít práci. Ale bylo
všude zavřeno.
Rozhodli
jsme se tedy, že obejdeme městečko ráno. Nejdříve jsme se
pokusili dostat na
kempovací místo.
Bohužel kemp byl ve svahu, kam před několika desítkami let
vysázeli lesík. A vtom
lesíku bylo
naváto stále
asi
půl metru sněhu. Otočili jsme se a jeli do útrob údolí. Moc
míst, kde bychom mohly zastavit, jsme nepotkali, ale nakonec se nám
to podařilo. Měli
jsme
úchvatný výhled do útrob poloostrova trollů.
Ráno
jsme dojeli až na konec prašné cesty vedoucí
k farmě.
Zastavili
jsme se a obdivovali
ostré
tvary
sněhem
zapadaného pohoří.
Na cestě zpátky jsme se pokusili najít práci
v Hólaru, ale neúspěšně.
Vyjeli jsme tedy na okružní jízdu kolem poloostrova Trolů.
Ladě
nebylo moc dobře a tak jsme moc nezastavovali. Projeli jsme vesnicí
Hofsós a pokračovali na sever. Neustále jsme mohli obdivovat
pohoří za západě. Sněhobílé vrcholky se střídaly
s ostře zaříznutými údolími a my jsme se jen smutně koukali na
místa kudy bychom se chtěli procházet.
Na
opačné straně jsme
měli ostrovy
Drangey
a
Málmey, které jsou oblíbenými útočišti mořských ptáků.
Jeli
jsme dál, až k údolí,
kudy vedla stará cesta přes hory. Byli jsme překvapeni, kolik
sněhu je stále na kopcích. I údolí bylo skoro celé zasněžené.
Onomu pohledu do zimní pohádky dominovalo obrovské jezero
Miklavatn, které bylo zcela zamrzlé. V létě je tato oblast
chráněna kvůli ptactvu, jenž si tuto oblast oblíbilo. Ale nejen
ptáci se zde usadili. Byl to dokonce i sám viking Floki, který zde
žil v devátém století.
Netrvalo
dlouho a byli jsme před prvním z tunelů. Zařezával se do strmých
skalisek, ve kterých hnízdily
tisíce mořských ptáků. Z druhé strany byly sesuvy půdy, které
sklouzávaly
až do moře. Zdejší oblast byla velice izolovaná
až
do
doby, než zde postavily
tunely. Projížděli jsme prvním krátkým tunelem. Byl to
starý jednoproudový tunel, kde jsme se museli na určitých místech
vyhýbat s ostatními auty.
Když jsme vyjeli z tunelu objevilo se před námi město
Siglufjörður, nad nímž byly
všude zátarasy proti lavinám a sesuvům. Onen fjord byl opravdu
strmý. Ono město mělo svojí slavnou éru za sebou. V padesátých
letech minulého století tu bylo mnohonásobně
více
lidí. Všichni jsem přijeli zbohatnout na lovu sleďů. Poté,
co místní populaci zdecimovali během dvou desetiletí, byla
celá tato oblast bez práce. Naštěstí si dnes toto místo opět
lidé nacházejí. A to díky nádherným horám, které lákají
lidi jak v létě tak i v zimě. Než jsme dojeli k dalšímu tunelu,
tak jsme zahlédli i místní sjezdovku. Další tunel byl o poznání
mladší a modernější, skoro jako by byl z Česka.
A ono jo. Postavila ho firma Metrostav.
Když
jsme projeli dvouproudým tunelem ocitli jsme se v naprosto úžasném
údolí bez lidské civilizace. Nebyl tu ani jeden barák. Akorát tu
bylo parkoviště pro skialpinisty, kteří stále vyráželi na
vrcholky a užívali si jízdu po sněhu až k parkovišti. My jsme
se akorát kochali vyhlídkou. Tedy
alespoň já, Lada ani nevylezla z auta. Přišlo mi to škoda. Bylo
to tak okouzlující místo. Vyrazili jsme do dalšího tunelu.
Tentokrát jsme jeli 7 kilometrů v podzemí. Objevili jsme se v
dalším fjordu, v kterém bylo město Ólafsfjörður. I zde jsme
zastavili a chtěli najít práci, ale nic jsme nenašli. Bylo to
takové ospalé městečko. Ale i zde bylo vidět, že se tu začíná
rozmáhat lyžování na panenských vrcholcích hor. Čekal nás
poslední tunel. Ten byl opět starý a tak se
nám auta vyhýbala.
Za chvilku jsme byli venku a otevřel se nám nádherný výhled na
největší
fjord
na
Islandu.
Chvilku
na
to nám
vyrazil dech pohled na pohoří pod nímž se choulilo malé město
Dalvík. Bylo to majestátní místo, které nás naprosto okouzlilo.
Velké rozvětvené údolí dodávalo majestátnost zasněženým
vrcholům tyčícím se do
dáli. Sjeli jsme do města a zastavili u jednoho hostelu. Nejdříve
jsme zaklepali, ale nikdo tam nebyl. Dveře
ale
byly
otevřené. Nikoho jsme nenašli a tak jsme sedli do auta. Chvilku
jsme seděli. Nakonec
jsem řekl Ladě ať hodí CV na recepci. Moc se jí nechtělo, ale
došla tam. To jsme ještě nevěděli, že toto bezvýznamné
rozhodnutí nám ovlivní naše životy. Projížděli jsme městem a
zarazila nás přeplněná zahrádka před nějakou
kavárnou.
Ale jen jsme projeli okolo. Rozdali
jsme
ještě pár CV
a vyrazili do druhého největšího města Islandu. Cesta nejdelším
fjordem Eyjafjörður ubíhala rychle. Měli jsme nádherné výhledy
a tak jsme se ani nenadáli
a byli jsme v Akureyri.
Byl už večer a tak jsme byli rádi, že jsme po delší chvilce
našli kemp. Udělali jsme trošku trapas, jelikož jsme nevěděli,
kde zaplatit, ale nakonec vše proběhlo tak jak má.
14.
4. - 15. 4. 2018
Žádné komentáře:
Okomentovat