Byl
večer a plán hovořil neúprosně proti nám. Jestli chceme objet
Island a ještě něco málo vidět, musíme se přesunout do 300
kilometrů vzdáleného hlavního města východních fjordů
Egilsstaðir. Oblasti okolo naší budoucí práce jsme přeskočili
a nechali je na volné víkendové vyjížďky. Projeli jsme tedy
fjordem Eyjafjörður okolo Akureyri a pokračovali po druhé straně
fjordu. Projeli jsme okolo rozestavěného tunelu, z kterého vytéká
vařící potok. Kdyby šlo vše podle plánu, tak bychom už před
rokem mohli jet tunelem, ale mocný horký pramen, který během
ražby probudili, jim zde dělá velkou neplechu. Vydali jsme se tedy
ještě kousek na sever a překonali sedlo. Nedivili jsme se, že se
hodně lidí těší na hotový tunel. V zimě se může lehce stát,
že cestu přes hory zavřou. Projeli jsme horským údolím, na
jehož konci se nám otevřela rozsáhlá nížina. Řeka tu kromě
údolí vymodelovala i jedny z nekrásnějších vodopádů Goðafoss.
Zastavili jsme se jen krátce, jelikož byl hned u silnice a
pokračovali jsme dál.
Jeli
jsme směrem do vnitrozemí. Krajina byla čím dál zasněženější
a před námi se objevilo obrovské jezero. Těšili jsme se na velké
množství ptactva, díky kterému je tato oblast chráněná. Bylo
ale znát, že jsme asi 300 metrů vysoko. Což znamenalo, že jezero
Mývatn bylo ještě z velké části zamrzlé. Jeli jsme tedy po
hlavní silnici a moc jsme ani nezastavovali. Stále jsme byli ve
víkendové vzdálenosti od našeho budoucího domova.
Museli
jsme se ale prát s naším dobrodružným já, dychtícím
po objevování všeho nového. Před námi se tyčil vulkán
Hverfjall. Přitahoval nás jak magnet. Cesta se vinula přes lávové
pole a my jsme chtěli cítit magma pod našima nohama. Zamáčkli
jsme slzu a nechali si tento zážitek prozatím ujít. Pokračovali
jsme a okolo nás se začala zvedat pára. Na některých místech
bylo znát, že se onu geotermální energii snaží spoutat.
Přejeli
jsme přes kopec a množství par se zněkolikanásobilo. Byl to
okouzlující pohled následovaný nechutným smradem. Nešlo odolat.
Zaparkovali jsme a vydali jsme se alespoň ochutnat sirný zápach.
Laděnka opět kvitovala onu vůni hlasitými zvuky, připomínajícími
erupci oběda hrdelním otvorem. Já jsem se rozběhl a pozoroval
bublající bahno či páry stoupající z průzračných jezírek.
Nedaleko
byla dokonce mohyla, z které stoupalo velké množství páry. Byli
jsme nadšeni, že jsme mohly vidět alespoň kousek této aktivní
oblasti. Laděnka byla ráda, že to bylo na tak krátkou dobu,
protože jí ta vůně bohatě stačila.
Vyjeli
jsme na vrchovinu a potkávali mohyly nedaleko hlavní cesty. Není
to dlouho, co byly jediným orientačním bodem pro minulé generace
putující touto planinou bez života. Nebylo tomu tak vždy. Zde se
velice projevila lidská nevědomost. Po dlouhou dobu se na sypkých
vulkanických půdách utvářela jemná vrstva půdy. Na ní se jen
tak tak udržela nějaká vegetace. Bohužel s příchodem koz, ovcí
a koňů se tato vrstva zničila. Dala průchod větrné erozi, která
každým rokem brala další kus narušeného území. Ale nejen tím
vznikla největší poušť Evropy. Samozřejmě k tomu přispělo i
ochlazování během 11 století a začátku 20 století. Tato oblast
také skrývá jednu z nejdivočejších řek, která si rozráží
cestu krajinnou a tím vytváří rozsáhlá území bez vegetačního
krytu. Neměli bychom zapomenout ani na sopky, když jsme na Islandu.
V roce 1477 erupce v největším národním parku Vatnajökull také
k tomu přispěla. I tak se zde vegetace udržela do 16 století, ale
od 18 století to tu vypadá takto.
Asi
by se slušelo k tomu dodat pár čísel zahrnující celý ostrov. V
době kolonizace v 9 století pokrývaly pouště 5000-15000 km2
tedy 5-15% ostrova. Přičemž vegetace na ostrově byla mnohem
rozmanitější, kupříkladu křivolesy pokrývaly oblasti do
nadmořské výšky 400 m.n.m. Což bylo okolo třetiny rozlohy
tohoto ostrova, tedy vyjádřeno číslem 30 000km2. Stav
k dnešku je poněkud jiný. Rozloha lesů na začátku dvacátého
století byla pod 1% a teď je okolo 2 procent. S výhledem 12% v
roce 2100. Stav pouští je 37 000km2 a k tomu 10 000- 15
000km2 zemědělsky nevyužitelné půdy.
Cestu
nám zpříjemňoval roztávající led tvořící tyrkysová jezírka.
Každou chvíli jsme nějaké míjeli. Byli jsme rádi, že jsme se
vydali na cestu přes vrchovinu v teplý den. Protože na vrcholcích
bylo pod nulou. Tudy bychom za větrného počasí s náledím jet
nechtěli. Zajímavostí je, že si zde můžete připojistit auto
proti písečným bouřím. Je to z prostého důvodu, písek vám
totiž dokáže odstranit lak z auta. Pomalu jsme se blížili na
opačnou stranu vrchoviny, do které se zařezávalo stokilometrové
údolí. Trvalo to jen chvilku a pár set výškových metrů a opět
jsme cítili jaro. Projížděli jsme okolo řeky na jejímž břehu
byla ještě přes metr tlustá vrstva ledu. Ale to se brzy změnilo,
když jsme dojeli do Egilsstaðir. Tam už bylo pěkně. Kemp tam
měli stále zavřený, zjevně pro malý počet šílenců jako jsme
byli mi. A tak jsme si ustlali v lesíku u jezera Lagarfljót.
18.
4. 2018
Žádné komentáře:
Okomentovat