čtvrtek 15. prosince 2016

Národní park Tongariro

Ráno jsme brzo vstali. Čekal nás přesun a také balení krosen na více denní track v národním parku Tongariro. Tento Great Walk neboli velká túra je jednou z velmi frekventovaných pěších cest na Zélandě. Především část zvaná Tongariro crossing, která vás zavede blízko k aktivním sopkám. Za dobrého počasí přijedou autobusy napěchované turisty a vyloží je pod horou a na druhé straně je opět naloží. Tomuto mumraji jsme se chtěli samozřejmě vyhnout a naštěstí se nám to i povedlo, jelikož jsme neměli pěkné počasí. Protože když jsme po několika hodinové cestě dorazili na start tracku, byli jsme dost překvapení. U pláže u Cape Kidnappers jsme si oblékli akorát kraťasy a tričko. A tak když jsme vylezli do deště a větru při 5 stupních Celsia jsme akorát doběhli do infocentra. Tam nám objasnili předpověď počasí, která nebyla nic moc, ale rozhodli jsme se, že vyrazíme. Přeci se nebudeme zalekávat hnusného počasí, to jsme měli celý podzim, zimu i jaro. Zaběhli jsme ještě do pekárny a dali si místní vyhlášený masový koláček a kávu. Chvilku jsme čekali, než přestane pršet. Konečně na chvilku přestalo, doběhli jsme k autu a začali se aklimatizovat na zdejší nepříznivé podnebí. Když jsme na sebe navlékli všechno možné do špatného počasí, vyrazili jsme.

Cesta nám trvala asi jen tři hodiny a byla velice nudná. Nic jsme neviděli, protože byl těsně nad námi mrak, z kterého občas sprchlo. Cesta vedla po vrstevnici, takže jsme překonávali jen pár potoků. Trasa vedla především křovinami, které šplhaly na sopku. Tento mnohdy bahnitý terén mi nedělal dobře na mou pochroumanou achilovku. Dost jsem brbral, ale došli jsme k chatě. Usušili jsme věci a zalezli jsme do postele. Večer přišel správce chaty a přinesl nám aktuální předpověď počasí. Byla o dost horší, než jsme čekali, ale řekli jsme si, že počkáme do rána a uvidíme. Velkou část noci jsme probděli, protože vedle nás spal tatínek od rodiny, která ho od sebe oddělila. Věděla proč. Ten chrápal, hrůza s děsem.

Ráno jsme se probrali a dostali další zprávy o počasí, opět žádná sláva. Ranger všem říkal, ať to vzdají, že dneska je to nahoře hodně špatné. Bohužel nám nezbývalo moc alternativ buď se vrátit a vzdát celou túru, protože zarezervovat chaty si musíte nejméně měsíce dopředu. A zůstat jsme taky nemohli. Rozhodli jsme se vydat nahoru. Ranger nám řek, že s naším vybavením to dokážeme zvládnout a tak jsme šli. Hned se k nám přidal jeden Němec, Angličan a Polka. Nejaktuálnější zpráva o počasí nahoře je vítr v nárazech 100km/h.  Šli jsme nahoru údolím, kudy protékaly lávové proudy. Viděli jsme před sebe tak 200 metrů. Každým krokem jsme se přibližovali k mraku nad námi a viděli jsme čím dál větší prd. Zastavili jsme se u cedule Soda springs. Zašli jsme se tedy na odbočku a po deseti minutách jsme viděli malý vodopád v mraku. Kdybychom viděli, kam jdeme tak bychom sem opravdu nezabočili. Ale aspoň něco když jsme neviděli ty panorama, kvůli kterým sem chodí desetitisíce turistů.

Lezli jsme výš a viděli jsme už tak na 50 metrů. Začalo pršet a vítr tu byl o dost silnější. Potkali jsme mnoho lidí, kteří se snažili o výstup ale, když viděli jak tam je tak to vzdali a otočili se. Vítr mně několikrát strhnul pláštěnku z batohu. Bál jsem se o elektroniku, ale šli jsme dál. Lada mi vždy trpělivě pomohla nadat pláštěnku zpátky na batoh. Ale marná snaha vítr mi vždy zboku foukl pod pláštěnku a byla zase dole. Pomáhal mi i Angličan, ale ta pláštěnka je prostě na hovno.  Když jsme šli kráterem pod Mt. Ngauruhoe tedy horou osudu z Pána Prstenů, tak mi pláštěnka na batohu ještě držela. Šel jsem nakloněn tak aby mi vítr foukal přesně do zad a nemohl mi pláštěnku strhnout. Bohužel jsme netušili, že vůbec kolem této velkolepé sopky jdeme. Viděli jsme jen od tyčky k tyčce na cestě, která byla asi tak 25 metrů daleko. Odvahu nám i dodali dva lidé, kteří už sestupovali dolů a prošili přes vrchol.

Začali jsme šplhat na Red Crater. Bylo to dalších 200 výškových metrů nahoru. Vítr byl čím dál horší a z deště se staly sněhové jehličky či krupky bodající nás do obličeje. Měli jsme štěstí, že většinu času nám byl vítr v zádech. Sundal jsem si pláštěnku a Lada taky. Nemělo to smysl, furt mi padala a suchý zip, který ji držel u batohu, by ten vítr nevydržel. O pár metrů dál se to i vyplnilo. Polka se nestačila ani otočit a její pláštěnka uletěla kamsi do mraku. Byli jsme rádi, že máme trackové hole a můžeme se o ně opřít. Vítr v nárazech byl opravdu silný a nedalo se téměř ani pohnout. Když jsme dorazili skoro až nahoru, došli jsme k hraně kráteru. Viděli jsme jen několik metrů úzký proužek popela a snažili jsme se na něm udržet. Ještě že jsme neviděli, kam bychom padali, kdyby nám poryv větru podrazil nohy a my udělali jeden malý krůček doprava nebo doleva. To bychom se asi posrali. Vždy když vítr trochu povolil tak jsme se posunuli o krok dál a pak jsme se spíše drželi u země, když vítr opět udeřil plnou silou. Měli jsme s Ladou jasno. Vítr je největší problém na horách. Před deštěm, slunce, sněhem se dá ochránit, ale když člověka oslepí vítr, nedovolí mu udělat jediný krůček a ještě mu podrazí nohy, tak to je teprve výzva to vše ve zdravý ustát.

Po všech patáliích jsme došli až nahoru. Schovali jsme se pár metrů pod vrcholem kráteru, kde byl převis, pod kterým vycházely vulkanické páry. Čekali jsme, zda za námi dorazí i zbytek skupiny. Naštěstí se vynořili z mraku. Rychle jsme se šli po škváře dolů z kráteru, počasí zde bylo po pár metrech o dost lepší. Vítr tu na nás nemohl a dokonce hora některé mraky rozcupovala na kusy. Díky tomu se několikrát na nás usmála i modrá obloha.  Měli jsme příležitost k tomu vyfotit i natočit Emerald Lakes. Ladě byla zima, protože měla všechno na sobě promočené od deště a na kapuci se jí dokonce stihla za tu krátkou dobu udělat vrstva ledu. Byla úplně prokřehlá a tak jsme se vydali rychle k chatě, kde jsme měli přespat. Zbytek skupiny jsme nechali svému osudu. Jelikož v porovnání s návětrnou částí to už byla procházka růžovým sadem. Lada přechod vrcholu Red Crater zařadila do své pětice nejnebezpečnějších věcí, co kdy dělala. Bohužel tento zážitek vymazal již vybledlou vzpomínku z národního parku Rago v Norsku.

Procházeli jsme údolím, kudy protékají laharové proudy. Šli jsme asi dvě hodiny a nakonec jsme došli k chatě na kopečku. Rychle jsme ze sebe všechno sundali všechno (i spodní prádlo se dalo ždímat) oblečení a dali jsme jej sušit nad plynová kamna. Měli jsme mokré i spacáky a náhradní oblečení. Naštěstí elektronika přežila v klidu. Zbytek dne jsme leželi v posteli a koukali, jak se vylepšuje počasí. Stále hrozně foukalo, ale mraků bylo čím dál méně. Občas na nás vykoukla i hora Osudu. Šli jsme spát, protože jsme se domluvili s ostatními, že budeme stávat na svítání. Jelikož předpověď na další den slibovala o něco lepší počasí.

Horský průvodce nás probudil na svítání a my jsme vstali do naprosto nádherného dne. Všichni byli udiveni, jak krásně bylo. Předpověď počasí jim opět naprosto nevyšla. Ranger nám řekl, že tohle je jeden z těch nádherných dnů, kterých je za sezonu jen pár. A také, že je to 6 den od začátku sezony, kdy je na tomto místě hezky. Těchto několik sopek, z nichž nejvyšší má skoro 3000 metrů totiž přitahují jak magnet mraky z celého okolí. Proto zde není mnoho hezkých dnů. Okolo hory trpělivě čeká, mnohdy několik set lidí, kteří i týden čekají na pěkné počasí, aby mohli na sopky vstoupit. Poradil nám ranger i průvodce ať se vydáme zpátky, kudy jsme vyšli. Je to nejhezčí část tohoto pochodu. A my jsme z ní nic neviděli. Užili jsme si svítání, které bylo naprosto jedinečné. Přes noc sněhová čára spadla až pod 1300 metrů nad mořem. Hora i okolí byla zasněžená čerstvým sněhem, který odrážel první paprsky. Ranger se rozplýval nad tímto okamžikem, byl jeho nejoblíbenější. Měli jsme na pravé straně Mt. Ngauruhoe a na levé Mt. Ruapehu.

Nechali jsme jednu krosnu v chatě a šli jsme nalehko zpátky k Red Crater. Šli jsme rychle, tušili jsme, že tento krásný den využijí i ostatní. My jsme ale měli náskok, přespávali jsme v horské chatě pod vrcholem a ještě jsme stávali za svítání. Došli jsme k Emerald Lakes a naskytl se nám pohled na krátery v okolí. Jezera měla nádhernou barvu a všude byl poprašek sněhu. Bylo to naprosto okouzlující. Vydali jsme se na Red Crater, kde jsme potkali průvodce. Byl nadšením úplně bez sebe a skákal ze svahu dolů a úplně surfoval po škváře. Zastavil se u nás. „No foťte to! Foťte to, to tady za hodinu už nebude, vše to roztaje!“ Vytáhl foťák a začal taky fotit. A zase zahlásil. „Jak často vidíte, že si průvodce dělá fotky“.

Dostali jsme radu, ať vyrazíme na vrchol Tongariro 1967 metrů nad mořem. Vylezli jsme ke kráteru a byl opravdu úplně červený, když si člověk odmyslel ten sníh. Měli jsme před sebou výhled na Mt. Ngauruhoe. Hora osudu se tyčila před námi, její pravidelný kuželovitý tvar byl okouzlující. Lákalo mě na ní vylézt. Tak moc mě to lákalo, ale nebyl čas ani energie. Museli jsme se dostat zpátky k první chatě a ještě dojít k té druhé. Rozhodli jsme se tedy zdolat aspoň Tongariro. Šli jsme přes hodinku po hřebeni. Měli jsme výhledy na Blue Lake tyčící se na opačném konci velkého kráteru. Byl to opět pohled pro bohy, nedivím se, že tolik lidí chce tohle vidět. A už to i začalo. Na druhé straně hřebenu v kráteru pod Mt. Ngauruhoe kráčeli turisti jeden za druhým. Naštěstí byli daleko, hodně daleko a vypadali jako malinkatý mravenečkové chodící po své cestičce.

Každým krokem blíže k vrcholu Tongariro se nám naskytoval pohled za Mt. Ngauruhoe, která nám stínila výhled na nejvyšší sopku na Novém Zélandu. Mt Ruapehu. Ta má úctyhodných 2797 metrů nad mořem. Na vrcholu jsme si dali oběd a vychutnávali jsme si klid hor. Cestou zpátky z vrcholu jsme začali potkávat větší počet lidí. A když jsme dorazili k  Red Crateru, kudy vedla hlavní turistická trasa, nestačili jsme se divit, kolik tu je lidí. Sníh už skoro roztál a kouzlo hor také. Dostali jsme se do proudu mravenečků. Na cestě zpátky k chatě jsme si udělali ještě zacházku k Blue Lake, které jsme viděli z vrcholu. Jezero nás zblízka zas tolik neokouzlilo jako pohled na Red Crater. Z tohoto úhlu bylo krásně vidět, jak kráter vybuchl a vylila se z něj láva, která pokrývala část staršího o mnoho většího kráteru. Chtěl jsem se ještě podívat na chatu, kterou zničila erupce v roce 2012. Ale nedošli jsme tam, začalo se kazit počasí. Byli jsme na cestě zpátky k první chatě a už jsme byli docela unavení. Hlavně Lada toho měla dost. Včerejšek nám dal hodně zabrat a dnes celý den v horách.

Na celou kapitolu by vydalo povídání o turistech, které vyhodí autobusy pod horou a oni šplhají nahoru oblečení jak na pláž. Strnulí, tlustí lidé v žabkách, kteří se bojí udělat krok na škváře, která jím rozdrásává nohy. Opravdu jsme se nedivili, když jsme viděli to panoptikum nepřipravených lidí. Že každý týden zde někoho hledají. Kdyby tady byli včera 90% by jich nepřežilo.

Došli jsme k první chatě a odpočinuli jsme si. Stále jsme měli před sebou 8 kilometrů s plnými krosnami. Cesta nás vedla pustou krajinou. Zde nebyla šance pro mnoho rostlin kvůli častým erupcím. Chodili jsme laharovými, lávovými i pyroklastickými údolími, které ze sopky odvádějí její plody. Po pár hodinách jsme došli dost daleko na to, aby zde začal i malý lesík. Prošli jsme jím a za chvilku se nám naskytl pohled na naše další ubytování. Bylo to veliká chata a my se už těšili, až si odpočinem. Ladě cestou nebylo dobře a už se těšila, až si odpočine. Netradičně jsem uvařil sám večeři. To mě tak vyčerpalo, že jsem usnul snad v 6 večer. Nebo to bylo těch 30 kilometrů v horách?

Další den jsme se probudili do velice deštivého dne. Čekali jsme, až přestane pršet a čekali a čekali. Po čtyřech hodinách jsme se rozhodli, že to prostě pudem za tohohle počasí. A v horské vesnici se hold zase usušíme. Naštěstí hodně nefoukalo a tak nám pláštěnky zůstali na místě. Akorát foukalo proti nám. Měli jsme déšť v obličeji, což nám trochu znepříjemňovalo chůzi. Ale naše vybavení docela obstálo. Akorát nám do bot nateklo z vrchu i přes návleky a tak jsme si to pár hodin pročvachtali k vesničce. Cestou jsme se ještě šli kouknout na vodopád, který byl krásný hlavně díky tomu dešti. Zbytek dne a celý další den jsme strávili v campu v horách. Měli jsme naplánováno si vylézt Mt Ruapehu, ale celou dobu pršelo a tak jsme si zapnuli po dlouhé době i počítač. Dozvěděli jsme se o problému s Kubou, že za námi nedorazí. Měli jsme co dělat. Rušili jsme všechny rezervace. A tak vůbec. Aspoň jsme si trochu fyzicky odpočinuli, čekal nás výstup na další sopku.