pondělí 26. prosince 2016

Poslední příběhy ze severního ostrova



Ranní výstup se nekonal, pršelo a tak jsme byli zalezlí v chatě a kecali s jedním upovídaným Polákem. V klidu jsme si dali snídani a čekali. Opožděný výstup nám vůbec nevadil, měli jsme na to dost času. Mířili jsme k Kime Hut, která se nacházela kousek pod Mt. Hector 1529 m.n.m. Výstup k první zastávce probíhal naprosto v klidu. Šli jsme nejdříve bývalými pastvinami a poté lesem. Na okraji lesa těsně pod alpinským pásmem jsme si udělali zastávku ve Field Hut. Dali jsme si obídek a chvilku spočinuli. Většinou jsme s Ladou čekali na Adélku na hezkém místě nebo obtížném místě. Stezka byla udržovaná, takže se nebylo kde ztratit.


Vyrazili jsme do alpinského pásma, bylo pod mrakem, ale občas vysvitlo sluníčko. Přišli jsme o ochranu před větrem. Dále bylo už jen křoví a někdy už jen vysoké traviny. Postupně jsme stoupali po hřebeni nahoru, před námi se tyčily hory v mracích. Na cestě jsem našel žížalu a tahal jsem jí ven ze zemně. Zdála se mi nějaká divná. A tak sem jí tahal a tahal, byl to macek. Vzpomněli jsme si na žížaly z filmu Godzilla. Musel to být nějaký mutant ozářený jadernou explozí.


 U vrcholu hřebenu už foukalo slušně, ale po zkušenostech v Národním parku Tongariro to byla pohodička. Vzali jsme Adélku radši mezi sebe a šli jsme. Na poslední půl hodinku už jsem si vzal bundu, protože jsem byl od toho větru prokřehlý. Byl jsem rád, že nemám hůlky, protože jsem si mohl ruce dát do bundy. Docela mi mrzly. To byl pro mě poslední impuls si pořídit nějaké pořádné rukavice do hor. Mrzelo mě, že nic nevidíme. Trochu pršelo a tak jsme nemohli fotit ty nádherné sukulenty a jiné roztodivné rostlinky držící se na vrcholcích větrného pohoří.


Došli jsme do Kime Hut, ale moc jsme se tam nezahřáli. Topení tam opravdu nebylo. Uvařili jsme si čaj a koukali jsme z okna do mlhy. Venku se nic neměnilo a tak jsme ze začátku dlabali čokoládu. Vaření nakonec zůstalo na mě, protože květinky byly moc prokřehlé, aby vylezly z prohřátých spacáků. Nejhorší bylo si dojít na záchod. Záchody byly vzdálené od chaty tak 70 metrů a vtom počasí to nebyla žádná výhra. V noci jsme se s Ladou tulili a zima nám ani nebyla.


Ráno jsme vstali a počasí se nezměnilo. Rozhodli jsme se čekat, až slunce prohřeje mraky a zvednou se. Byla to sázka do loterie, ale nakonec i vyšla. Začalo se zlepšovat počasí a já vyšel zdolat vrchol. Holkám se nechtělo, tak sem je nechal v chatě si povídat. Na vrchol Mt. Hectoru to bylo ani ne hodinku od chaty a dorazil jsem tam okolo poledne. Cestou se stále zlepšovalo počasí. Když jsem došel na vrchol, mraky byly už nad pohořím a mohl jsem pozorovat celé okolí. Škoda že takové hory nemáme.


Došel jsem zpátky za holkami. Svým energickým proslovem, na který se nedalo říct ne, jsem je vybudil k procházce na vrchol nad chatou. Byl tam podobný výhled jako z Mt. Hectoru a počasí bylo krásné, jen foukal mírný vítr. Lada ještě jednou nafotila panorama a hlavně tu alpinskou květenu, byla okouzlující.


Vydali jsme se zpátky, počasí nám bylo stále nakloněno. Cestou jsme potkali dokonce velikou vážku, která si mně oblíbila. Měla nádherné zbarvení.  


Na konci cesty jsme se vykoupali v řece na Adama a uvařili jsme si na parkovišti Štědrovečerní večeři. Tradiční těstoviny s tuňákem, rajčatovou omáčkou a pro zpestření i s olivami. Odměnou nám byl návrat do chaty, kde jsme spali před výstupem. Byli tam lidé, kteří zatopili v kamnech. Rozdali jsme si dárky, napili se slivovice, dopili víno a povídali si. Byly to krásné klidné Vánoce, jak mají být.


Cestou do hlavního města jsme si udělali malinkou zastávku na pláži Waikanae. Měli jsme výhled na Kapiti Island, který je vyhlášenou rezervací. Pošťuchovali jsme Adélku, aby si šla zaplavat. Ale počasí na to opravdu nebylo.


Dojeli jsme do Wellingtonu. Nejdříve jsme vyjeli na vyhlídku nad město, které jsme měli jako na dlani. Na to, že je to hlavní město vypadá vcelku útulně. Ubytovali jsme se a dostali jsme vánoční koláček. Po obědě jsme dokonce dostali koktejl, ale už nevím, co všechno do něj zamíchali. Byly Vánoce a nikdo nepracoval. Tady to mají trochu jinak, dárky se dávají až 25 ráno. Vyrazili jsme do města, vše bylo zavřené a nebyli zde žádní lidé. Mě se to tak líbilo, to by mohlo být pořád. Prošli jsme si centrum i přístav a vrátili se do hostelu.


Ráno jsme vyrazili do proslulého muzea Te Papa. Byli jsme zde asi jen 3 hodiny, ale odcházeli jsme zcela nadšení. Nestačili jsme prohlédnout všechno, protože muzeum je obrovské. A hlava by nám to ani nepobrala. Byla tu tradičně výstava o Maorech, introdukovaných a místních druzích. Vše bylo děláno interaktivní formou. Kéž by se někdo z naší vlasti poučil a dělal to jako zde.


V přírodovědecké části nás zaujala Krakatice obrovská, kterou mají jako jediné muzeum na světě naloženou v lihu a chytili jí v Antarktidě.

Moc se nám taky líbila část věnovaná tektonickým činnostem. Opět interaktivní umělecké dílo takhle to má vypadat. Mě zaujali zase mapy, jako obvykle. Měli zde pěkně znázorněno, jak probíhalo odlesňování Nového Zélandu. Musím říct, že si nemají Angličtí přistěhovalci a Maoři moc co vyčítat. Možná Maoři Angličanům jejich rychlost a efektivnost.


Dále mě zaujala mapka vlastnění půdy na Zélandu to je smutný příběh pro Maorskou menšinu.

Vlastnění půdy severní ostrov roku 1860 - Vlastnění půdy severní ostrov roku 1939


Vlastnění půdy jižní ostrov roku 1846 - Vlastnění půdy jižní ostrov roku 1860


Další částí byla výstava o první světové válce, která je velice citlivá pro místní. Z milionu obyvatel šlo bojovat 100 tisíc. A 20 000 se jich nevrátilo. Výstavu tvořili příběhy lidí, kteří byli ztvárněni v nadživotní velikosti. Mohli jste vidět, jak se jim hýbou vlasy i chlupy na rukou bylo to tak intenzivní! Byli zde animace bitev i interaktivní prvky. Brutální byla animace, kde jste si mohli vybrat, jak zabijete člověka.  Brokovnicí, granátem, puškou či něčím jiným. A animace vám ukázala jaké to má devastující následky na lidské tkáně i kostru. Jedna z propojujících chodeb byla znázorněna jako zákop, člověk by si řekl jen další chodba. Nejenže na vás z animace zamířil člověk zbraní a vystřelil, což bylo hodně nepříjemné, ale také se celá chodba otřásala jako po výbuchu granátu. Vše bylo doplněno i zvukovým podkresem. Opravdu silný zážitek.



Vyšli jsme z muzea a všude byly povánoční slevy. Šlo se nakupovat do centra. Já většinou čekal před obchodem a trpělivě čekal na holky, než si vyberou novou mikinu, kalhoty a ovčí trička. Ve večerních hodinách jsme se naloďovali na trajekt a jeli jsme na jižní ostrov. Cesta nám uběhla velice rychle, šli jsme do kina a vychutnali si dva filmy. Ani jsme se nenadáli a stavěli jsme stan ve dvě ráno nedaleko města Pictonu. 



23. - 26. 12. 2016

Žádné komentáře:

Okomentovat