čtvrtek 22. prosince 2016

Výstup na Horu Osudu - Mt. Ngauruhoe

Počasí bylo překrásné, žádný vítr žádný mrak jen nádherná modrá obloha. Rychle jsme se nasnídali a vyjeli jsme. Ani stany jsme nebalili. Chtěli jsme být mezi prvními, kdo dorazí k horám. Jeli jsme několik kilometrů na parkoviště na túru Tongariro crossing. Byli jsme tam před sedmou hodinou ráno a už bylo parkoviště skoro celé plné. A není to malé parkoviště.

Vyrazili jsme co nejrychleji, abychom si mohli užít hory alespoň trochu o samotě. To se nám ne zcela vyplnilo. Už tu byl zástup lidí, který jsme předbíhali. Začátek šel úplně v pohodě. S Ladou jsme obdivovali cestu k vulkánu. Byl to úplně jiný zážitek, než před několika málo dny co jsme tudy šli poprvé. To jsme neviděli ani na padesát metrů. Hora nám dělala stín a tak jsme šli pěkně v chládku.

Byl to neuvěřitelný rozdíl. Jednou člověk málem umrzne a podruhé se kryje před sluníčkem, aby ho nespálilo. Když jsme vystoupali na první planinu okolo 1700 metrů nad mořem tak jsme se otočili a obdivovali krajinu. Zaujali nás mohutné lávové proudy, které protínali trasu, kterou jsme prošli.
Stáli jsme před ní. Před horou, která okouzlila mnoho lidí a stala se i Horou Osudu v trilogii Pán Prstenů. Sopka kuželovitého tvaru Mt. Ngauruhoe 2287 m. n. m. Byl jsem moc rád, že jsme se všichni shodli, že se jí pokusíme vyšplhat. Byl to výlet na 3 hodiny, 500 metrů převýšení, který vedl především po škváře a terén byl místy v úhlu 45 stupňů. Já s Ladou jsme byli připraveni z Mt. Taranaki. A Adélka se toho také nebála. Říkal jsem si, jestli nás nepředežene, když jsem slyšel vyprávění o nočních pochodech, Gruzii a dalších. My jsme celou dobu byli v nížinách a občas jsme se prošli na nevelkou horu.

Vyšli jsme a bylo jasné, že Adélka má se složitým sypkým terénem problémy. Vždy jsme na ní počkali a ujistili se, že je všechno v pořádku. Nejvíce nám vyhovovala výstupové metoda alá bruslení na běžkách, akorát ten sklon to někdy komplikoval. V půli cesty nahoru začalo foukat a tak jsme šli, dokud jsme nepotkali skálu, která nám dělala závětří. Musím říct, že jsme stihli udělat fotky, video, svačinku a ještě jsme asi patnáct minut počítali lidi, co jí za tu hodinku předběhli. Už jsme byli trochu promrzlí a dělali jsme si vtípky, abychom se zahřáli. A vtom konečně vykoukla z poza kamene Adel… ne byl to nějaký děda. To už jsem vyprsknul smíchy. Ale po pár minutách za dědou dorazila i Adélka. Naše půlhodinové čekání bylo u konce. Neodpustil jsem si prohodit vtípek, že jsem stihnul postavit okolo kamene závětrnou zeď, ale komín a střechu jsem nestihl.

Byli jsme těsně pod kráterem, už na nás vykukoval sníh. Vydali jsme se na procházku po vrcholu kráteru, bylo to pěkné kolečko s mnoha výhledy. Ale už jsme si všimli, jak malé mraky přicházející a od západu se zvedají. Počasí se opět měnilo. Šli jsme okolo hrany, z které stoupal dým. Kameny zde byly příjemně zahřáté od plynů vycházejících z nitra Země. Na jižní straně kráteru jsme měli božský výhled na Mt. Ruapehu.

Došli jsme kousek do závětří kráteru, kde zbýval ještě sníh. Adélka se rozhodla, že postavíme sněhuláka. Laděnka ho na podruhé postavila a pak jsme si udělali pár fotek se sněhulákem v kráteru. Na tomto místě jsme si dali oběd. Koukali jsme na vzdálenou Mt. Taranaki, kterou jsme před pár dny s Ladou zdolali. Byla to paráda. Jen sem tam jsme se koukali, jestli ten kámen, který uvolnil někdo nad námi, nás mine nebo přistane na hlavě.

Šli jsme ještě o kousek dál a objevili jsme nejnovější kráter sopky. Byl strmý a měl načervenalou barvu. Také vněm ještě byla spousta sněhu. Ale mraky nám už dávali vědět, že jsou tady. Rozhodli jsme se, že už sestoupíme. Adélka za pištivého zvuku sjížděla či sbíhala zasněžený pás uvnitř většího kráteru. Dolu to šlo o dost rychleji. Zaklonili jsme se a našlapávali na paty a nechali škváru a kamení klouzat pod našimi botami. Občas jsme spustili malou lavinu kamení, ale po pár metrech se zastavila. Ale na hoře jsme nebyli sami. Mnohokrát jsme slyšeli řvát „STONE!!!!“ „STONE!!!!“ „STONE!!!!“. Naštěstí vždy padající balvan byl dost daleko. Problém byl vtom, že mrak byl uprostřed sestupu. Když se uvolnil kámen a padal dolu, nevědělo se, kam padá a jestli tam někdo je. A ten dole nevěděl, že se na něj něco řítí. Ale naštěstí nebyla zas tak špatná viditelnost. Dole jsme byli za chvilku.

Bohužel jsem si při tom zlomil jednu hůlku. Vždy když se zastavím a pak se rozejdu tak mám prvních 5-10 kroků kritických než se rozejdu. No zaškobrtl jsem a už jsem se převážil dozadu. Na hůlku jsme ani moc nezatlačil, ale ohnula se jedna dvě. Holt asi jsem ji zatížil ve špatném směru.
Došli jsme dolů v pořádku. I já s jednou hůlkou. Mnoho lidí, kteří se rozhodli zdolat sopku v teniskách, dost kňourali, protože je kameny bouchali do kotníků a bez hůlek často spadli na zem. Někteří si i ovázali ruce, aby je pády dozadu tak nebolely. A někteří dostali z té strmé sopky jednoduše strach. Nahoru se holt jde vždy jednodušeji než dolů. Sešli jsme dolů a k našemu překvapení mraky byly vysoko nad námi a stále jsme měli krásné výhledy jak do okolí, tak na sopky a krátery všude kolem.

Prošli jsme planinou a vystoupili jsme dalších 200 výškových metrů k Red Crateru. Zde už začalo trochu foukat. Ještě se nám podařilo zahlédnout Emerald Lakes než se zahalily do mraků. Adéla už byla dosyta naplněná Národním Parkem Tongariro. Otočili jsme to zpátky k parkovišti. Dojeli jsme do kempu, kde jsme nechali stany a relaxovali. Všichni jsme si užívali tu chvíli po zdolání krásné Mt. Ngauruhoe.

Následující den jsme opět nasedli do auta a jeli jak jinak nežli na jih. Dojeli jsme do přístavního městečka Whanganui. Od něho jsme jeli převážně na západ, kde jsme překonali pohoří Tararua a dojeli do Pukaha Mount Bruce Wildlife Centre. Toto místo je provozované místním odborem životního prostředí, kde vás seznámí s místními ohroženými druhy. A díky bohu to není turistická atrakce za přemrštěné peníze jako v hlavním městě.

První co jsme viděli, byli místní úhoři. Dorazili jsme zrovna na krmení. Dozvěděli jsme se spoustu podrobností o jejich životě i jejich smutném osudu v konzervách pro Americké psy a kočky. Vždyť je to taková místní pochoutka. Další zastávka byla u voliéry s holuby Kereru a papoušky Kakariki a ptáčky Tiritiri.

Dále jsme viděli jediného zajatého Kōkako, který uměl mluvit skoro jako člověk. Bohužel do přírody se už vrátit nemůže. Byli jsme i u ptáků Kiwi, kteří měli výběh udělaný ve tmě. Mohli jsme je sledovat díky výběhu osvětleného červeným světlem.

Tuatara neboli Hatérie novozélandská je jedinečný plaz pocházející až z druhohor. Tuhle živoucí zkamenělinu jsme v přírodě ještě neviděli. Ale třeba budeme mít štěstí.

Zlatým hřebem bylo krmení Papoušků Kaka, tito úžasně chytří živočichové se tu slétali z místních pralesů. Byli zde naučení, že v určitou hodinu dostanou od ochránců přírody trochu ovoce a vodu s medem. Vůbec se nás nebáli a v klidu si užívali hašteření o potravu.

Večer jsme se ještě přesunuli k našemu prvnímu spaní v horské chatě. Byla to trochu zdlouhavá jízda, protože jsme museli objet skoro celé pohoří Tararua. Chatka jménem Parawai Lodge se nacházela v Otaki Forks. Odkud jsme měli naplánovaný další výlet.