sobota 5. srpna 2017

West MacDonnell National Park

Probudili jsme se do chladného rána. Naštěstí slunce vyšlo nad obzor a začalo nám prohřívat prokřehlé kosti. Měli jsme výhled do údolí mezi pohořími, a tak jsme si vychutnávali snídani s okouzlujícím výhledem. Lada tu i našla pár kvetoucích keřů například Harlequin Mistletoe (Lysiana exocarpi). Poté jsme vyrazili do pradávného pohoří.

Nejdříve jsme navštívili Ellery Creek Big Hole. Poté co jsme zajeli do stínu hor, začala nám být zase zima. Holt kam se nedostaly ranní paprsky, byly tři stupně nad nulou. Byl to pro nás opět teplotní šok, vždyť předminulou noc jsme měli víc jak 20 stupňů. Dorazili jsme k průrvě plné vody, opět to byla oáza se vzrostlými stromy okolo. Nicméně podobná té ze včera. Vydali jsme se prozkoumat okolí. Doufali jsme, že na skalách uvidíme vyhřívající se hrady a ještěry. Prostupovali jsme terénem, kterému dominovaly traviny. Byly jimi bochánky Spinifex Grass (Triodia Plectrachne spp.). Občas se některému eukalyptu podařilo vydržet onu výheň mezi skalami. Ale z čeho žil jsme netušili, všude byly rudé skály. Zanedlouho už jsme byli opět na cestě. Třeba budeme mít na ještěry a hady štěstí o kousek vedle.

Vystoupili jsme tedy o pár kilometrů dál u soutěsky Serpentine Gorge. Nečekali jsme, že se tak zapotíme, když jsme se rozhodli pro procházku na vyhlídku. Ještě že bylo stále chladné ráno. I tak jsme byli vcelku zpocení. Stálo nám to ale za to. Výhled do rozsáhlého údolí byl fascinující. I výhled na druhou stranu do soutěsky oplývající vodou byl nezvyklý. Ale pohled do rudé krajiny rozhodně vyhrával. Sešli jsme zpátky pod kopec a opět jsme se vydali blíže k vodě. Nebyla moc čistá a stále nebylo moc teplo. A tak jsme koupání odložili na jednu z následujících zastávek. Nicméně i zde Laděnka objevila kvetoucí rostlinu (Eremophila christopheri).

Bylo zde spousta míst, kde se zastavit. Jedním z nich bylo i Orche Pits, což je místo odkud domorodí obyvatelé získávali jíl pro svoje skalní umění a kresby na tělo. Voda zde odkryla mnoho různobarevných jílových vrstev, jenž se na sebe vrstvily.

Na další zastávce u soutěsky Ormiston Gorge nás přivítal spinifex pigeon (Geophaps plumifera). Byl nádherný. Každý pankáč by měl mít takovéhoto mazlíčka. I zde Lada našla spoustu krásných rostlin, kvetoucích všemi barvami. Vydali jsme se do hloubi další oázy. Nejprve jsme vyšli na západní okraj odkud se nám naskytl pohled do útrob kaňonu. Byl krásný, ale už se začaly vjemy opakovat. Seběhli jsme ke zbytkům vody, kde bylo velké množství uhynulých rybiček. Umírají tady každý rok, podle toho jak hladina ustupuje. Všechno zde čeká na vláhu a mnoho živočichů i rostlin se nedočká. My jsme se ale dočkali krásných výhledů v soutěsce, která nás ozařovala sytě červenou barvou.

Nastal čas na další přesun tentokrát jsme dojeli na vyhlídku. Před námi se v dálce tyčila jedna z nejvyšších hor pohoří Mt. Sonder s 1380 metry. Když jsme ji viděli chtěli jsme ji pokořit. Vždyť za svého mládí před 300 milióny let, byla vysoká jako Everest. Trošku jsme se zamotali a ještě jsme si zajeli do soutěsky Glen Helen. Byla tu spousta vody, spíše to tu vypadalo jako jezero. U vody byli kormoráni i volavky. Když jsme pozorovali klidnou hladinu nad níž se zrcadlili rudé skály, tak nás pobavila malá kačenka. V klidu si plula po hladině a překvapila volavku. Ta zpanikařila a málem vletěla do rákosí okolo jezera.

Přijeli jsme k naší poslední plánované zastávce. Od kaňonu Redbank vedla cesta na vrchol hory Mt. Sonder. Moc jsme tam chtěli jít, ale nebylo mi moc dobře. A tak jsme se rozhodli, že si tuto výzvu v rámci přežití odpustíme. Zašli jsme si alespoň do soutěsky se vykoupat. Docela rychle nás to přešlo. Voda byla vcelku špinavá. Bylo znát, že už tu stála dlouho. Skryli jsme se alespoň v úzkém kaňonu před sluncem a rozjímali jsme mezi mordou hladinou a rudými skalami. Rozhodli jsme se, že zbytek dne ještě využijeme. Při cestě k autu jsme narazili na canegrass dragon (Diporiphora winneckei), který se vyhříval na kmeni stromu, jenž se tyčil u břehu vyschlé řeky.

Cesta nás nečekala jednoduchá, museli jsme ujet 200 kilometrovou část najednou. Jelikož území patřilo původním obyvatelům. Ještě před cestou jsme museli zaplatit poplatek za průjezd jejich územím. Nemohli jsme na jejich území kempovat a tak nám nezbývalo než jej projet. Cesta byla ze začátku dobrá, ale po padesáti kilometrech skončil asfalt a začala ta pravá divočina. Roleta nás opět naklepávala a tlumiče měly práce až nad hlavu. Ale nebylo to tak strašné. Zažili jsme horší. Cestou se krajina měnila. Nejdříve jsme jeli pohořím, jenž se pomalu svažovalo do rozsáhlého údolí, jemuž dominovala stolová hora. Nebyla to ale hora, byl to kráter Gosse Bluff, který vznikl před 140 mil. let po nárazu asteroidu.

Pokračovali jsme rudou planinou, v které jsme už mnoho eukalyptů nepotkávali. Všude byla tráva a stromy se držely v skalních rozsedlinách. Moc jsme nezastavovali, jelikož jsme netušili, jak špatná silnice je před námi. Den se také už chýlil ke konci a my jsme byli unavení. Když jsme byli tak v půlce cesty, uviděli jsme na svahu menší požár. Nic výjimečného v této krajině. To co nás zaujalo více byla změna skladby vegetace, když jsme se blížili na kraj horského masivu. Před námi se rozkládala nekonečná rovina, jenž se pomalu měnila v poušť. Nebyla to opět poušť jakou bychom si před stavovali byla žluto-zelená. Nejvíce nás překvapily desert oak (Allocasuarina decaisneana), které v pravidelných rozestupech vyrůstaly ze žlutého koberce uschlé trávy. Na chvilku jsme se zastavili, jelikož před námi jel silniční vlak. Neměl jsem odvahu ho předjíždět.

Vůbec jsem nic neviděl, vlastně ani ten obří náklaďák. Ale neproniknutelná stěna prachu byla jasným znamením. V tu chvíli přijel z protisměru campervan s mladými roztřesenými Francouzi. Nevypadali nadšeně, když jsme jim řekli, že je čeká horší cesta. A ve chvíli, kdy se dozvěděli, že jsou na začátku své cesty do divočiny vypadali vyděšeně. Mladý hoch, se nechtěl hned vzdát a vyrazil s autem co v takových končinách nemá co dělat. My jsme cestu zdárně přežili a šli spát. Když jsme uléhali viděli jsme, jak francouzský pár cestu vzdal zaparkoval nedaleko nás. Usínali jsme a doufali že, budeme mít další den větší štěstí a potkáme tu pravou poušť s pár hady a ještěry.