úterý 29. srpna 2017

Ko Phi Phi Lee aneb nezapomenutelné šnorchlování


S prvními ranními paprsky jsme dorazili k přístavu a nalodili se na long boat. Tento malinký člun jsme sdíleli s pěti Indy, místním kapitánem a klukem z Velké Británie, který nám dělal takového instruktora. Měli jsme štěstí. Bylo nádherné ráno. První část cesty byla naprosto klidná. Mohli jsme obdivovat skaliska na západní straně ostrova Phi Phi. Sem tam byla malinká skrytá pláž, na kterou mířili první lodě s turisty.


Když jsme přeplouvali přes otevřené moře, začalo to s kocábkou trochu házet. Trvalo to sice jen dva kilometry, ale některým Indům to stačilo. S Ladou jsme se vrhli do moře u ostrova Ko Phi Phi Lee. Kolmé skály šly i pod hladinou moře kolmo dolů. Bylo nám jasné, že tady to je ráj pro potápěče a ne pro šnorchlování. Ale i tak zde byl deset metrů široký pruh, který jsme mohli pozorovat. Plavali  jsme okolo lodi a čekali na Indy. Vypadali, jako kdyby byli poprvé ve vodě, jelikož měli i plovací vesty. Musíme ovšem podotknout, že servis byl v porovnání s Austrálií na velice nízké úrovni. Prostě nás akorát přivezli na místo a vyklopili z člunu. Prášky proti mořské nemoci, či sprej do brýlí, aby se nemlžily, sem ještě nepřišly. A tak tři Indové blili z paluby a my jsme si stále flusali do brýlí. Když jsme se konečně přesunuli od člunu plavali jsme podél skal k zátoce. Některá místa byla zničená od kotvení lodí. Snažili se tu vysazovat korálový útes na betonové bloky. Nebylo tu tolik korálů jako v Austrálii, ani nebyly tak obrovské. Ale žilo to tu velice podobně. Když jsme se přiblížili k pláži, zahlédl jsem na zlomek sekundy žraloka. Ladně plaval v mělké vodě nad korály, které dosahovaly skoro až k pláži.


Když jsme ukončili první ponor, tak následovalo několik akrobatických kousků. Nejprve jsme si museli sundat ve vodě ploutve, a pak je přehodit přes palubu lodi. Nakonec jsme museli vylézt na houpající se loď po kovovém žebříčku, který byl jen tak zaháknutý za hranu lodi. Když jsme se vrátili, tři Indové zmizeli zpátky na Phi Phi a my jsme měli poloprázdnou loď. Takže jsme radostněji dojeli k další zastávce. Dali jsme si svačinku v podobě ananasu v laguně Pileh, která byla chráněna od mořských vln. Jako jediný jsem se šel kouknout, co je pod lodí. Ale mnoho jsem toho neviděl. Bylo tu písčité dno. Dojeli jsme k útesům na západní straně. Zde opravdu byl jen pár metrů široký pás k pozorování. Skaliska mizela hluboko v hlubině. Plavali jsme hodně dlouho. Bylo to vyčerpávající, ale viděli jsme zajímavé druhy korálů. Jeden byl rudo hnědý. Takový jsme viděli poprvé. Největší zážitek však bylo setkání s perutýny.


Projížděli jsme okolo zátoky Loh Samah, u které byl vstup k protější zátoce Maya. Nedaleko byla i bouda zavěšená u skály. Prý tam hlídají hnízda ptáků. Aby je mohli prodat do Číny. Určitě další zaručený lék na erekci. Docela nás to překvapilo. Domnívali jsme se, že by se v rezervaci měli živočichové chránit. Dorazili jsme k návětrné straně ostrova a kocábka se začala houpat. Ladě začalo být blbě. Koukli jsme se na legendární zátoku Maya, která hrála hlavní roli ve filmu Pláž. Byla obsypaná loďmi. Vůbec se nám tam nechtělo. Naštěstí i vstup na pláž je placený a tak jsme tam nezavítali.


Jemně jsem nahodil, že bych radši šel na tu malou protější bez lidí. Za pár sekund jsme se tam vydali. Loď zastavila, několikrát se zhoupla na vlnách a Lada začala krmit rybičky. Bylo neuvěřitelné pozorovat, jak rychle rybičky snědly všechen ananas, který z ní vyšel. Vždy do tří sekund bylo po ananasu. Lada sebrala všechnu energii a plácla s sebou do vody. Vzal jsem jí za ruku a plavali jsme k pláži. Byl tu krásný podmořský život i korály. Ale nebyl na to čas. Ono to asi není nic příjemného dýchat šnorchlem, když máte návaly zvracení. Korály byly těsně až k pláži, takže si Lada při tom spěchu poranila koleno. Vylézt na pláž nabylo také jednoduché, protože před pláží byla velká lavice z mrtvých korálů. Lehla si na pláž a rozdýchávala se. Přitom jí tekla z kolena krev. Rána byla docela hluboká. Prošel jsem si pláž během 30 sekund. A koukal jsem se do zátoky, kam přijížděla jedna loď za druhou. Za sebe jsem se radši nedíval. Tropický kousek lesa za písčitou pláží, byl vystlaný plastovými odpadky. Na cestě zpátky jsem se trochu zdržel. Uviděl jsem velkého žraloka. Ten byl mnohem větší nežli já. Možná ho Lada svým krvavým kolenem přilákala do zátoky. Chvilku jsem za ním plaval a užíval si jeho ladný pohyb okolo pobřeží. S Angličanem jsme si poté udělal ještě jedno kolečko za žralokem, protože ho chtěl také vidět. Bohužel jsme ho už nenašli.


Začalo pršet. Vydali jsme se zpátky na Phi Phi. Zvedly se vlny a přišel monzunový liják. Bál jsem se o naší elektroniku a rychle jí dal do nepromokavých vaků. Loď se houpala a obloha byla temná. Byl to dost adrenalinový zážitek. Ladě to tak nepřipadalo. Modlila se, aby to už bylo za ní, pevně se držela sedátka a klepala se zimou. Když jsme dorazili na pokoj dali jsme si vřelou sprchu a lehli do postele. Ladě začalo být lépe a mě začalo být blbě. Asi ten prokletý ananas. Spal jsem 15 hodin v kuse a nemohl jsem se ani hnout. Cítil jsem každé Lady malé pohnutí na posteli. Každý pohyb ve mně inicioval zvracení.



29. 8. 2017

Žádné komentáře:

Okomentovat