čtvrtek 5. ledna 2017

Milford Sound

Po pozdním příjezdu na kempovací místo u Milford Sound jsme se rozhodli si uvařit rychlou večeři při které nám asistoval nebojácný Robin. To je velice zvídavý ptáček s nezvykle dlouhýma nožičkama. New Zealand Robin (Petroica australis) vždy asistuje a hledá broučky či hmyz, které může větší živočich odkrýt při chůzi. Nám ale asistoval ještě víc. Neustále se snažil dostat do auta. Bohužel asi byl navyklý na něco dobrého od turistů, kterých tudy projede denně několik stovek. Byl jsem neopatrný a nechal jsem otevřený kufr, jelikož jsem nosil věci potřebné k přípravě večeře. Zavřel jsem kufr a otevřel jsem dveře u spolujezdce. Už tam bláznil malý ptáček, který byl uvězněn v autě. Dlouho to netrvalo a vylétnul ven. Abychom na něj nezapomněli, nechal Ladě dárek. Měla krásné hovínko na peněžence.

Vstali jsme za rozbřesku. Bylo nádherně, jak jinak talisman Adélka byla stále s námi.  Vylezli jsme ze stanu do velmi chladného rána. Horské údolí přikrývala nízká mlha jako peřina. Silnice byla nedaleko a už jezdilo jedno auto za druhým. Vyjeli jsme a paprsky začali rozehřívat údolí. Byla to krása, často jsme zastavovali a dělali si fotky překrásného údolí, je opravdu nádherné.

První větší zastávka byla Mirror Lakes. Voda v jezerech byla naprosto klidná, z čehož Lada měla radost a fotila odrazy hor. Bylo štěstí, že jsme tu byli brzo ráno a mohli jsme vidět odrazy, protože jezero bylo zatím ve stínu. Odpoledne tu žádné odrazy nejsou vidět, protože do jezera přímo svítí slunce a dají se pozorovat  maximálně rozkládající se  kmeny stromů na dně jezera.

Jeli jsme dál. Pomalu jsme se blížili k Homer tunelu, který spojuje Milford Sound s civilizací. Nejdříve jsme čekali, než budeme moci vjet do jednoproudého tunelu. Čekání nám vůbec nevadilo, obdivovali jsme scenérii okolo sebe. Netušili jsme, že samotný tunel bude zážitek. Byl ručně kopaný v letech 1934-38. Měl úctyhodnou délku 1200 metrů a byl neobvykle strmý. Každopádně na druhé straně na nás čekala ta veliká krása, která láká davy lidí. Byli jsme rádi, že jsme vyrazili tak brzo. První parkoviště bylo skoro plné a nejeden řidič si přiklekával ke kolům svého auta a čichal k brzdám.

Vydali jsme se do místního plavebnímu terminálu, koukli jsme na ty davy lidí a ta prázdná místa pro desítky autobusů. Myšlena na to, se projet lodí a obdivovat fjord byla ta tam. Tlačit se na lodi s dalšími lidmi a být v kolečku mnoha lodí, které krouží v desetikilometrovém fjordu nás zas tak nelákala. Vyšli jsme si radši na vyhlídku a také na malou procházku okolo moře. Lada si zase našla kaluže, v kterých se zrcadlili hory. Před námi se tyčili jedna, která vystupovala z moře do výšky jako má naše Sněžka.  Byl čas na návrat. Parkoviště bylo totálně napěchované a lidé kroužili ve svých autech hledajíce volné místečko. Vyjeli jsme, neujeli jsme ani dvacet metrů a už někdo parkoval na našem místě. Radši jedeme od toho dle blázince dál. Hory a příroda mají být o pohodě a klidu, aby se ta krása mohla vnímat. Tohle je jen další Disneyland, kde si potřebuje desetitisíce lidí udělat selfie nejlépe ve výskoku (taková fotka se třeba dělá půl hodiny, jen z dálky slyšíte jedna, dva, tři a výskok a znovu a znovu) a jedou dál.

Cestou jsme se zastavili na pár místech, které jsme museli projet, abychom si urvali místo na parkovišti. První z nich byl most, odkud byl výhled na nejvyšší horu v okolí s ledovcem na vrcholu. Zároveň jsme se zde poučili o historii, jak se překonával horský masiv, když ještě nebyl prokopán tunel.

Následovala zastávka u dravé říčky, která vyleštila kameny naprosto do hladka a utvářela hluboké zářezy do tvrdé horniny. Více nás však zaujali papoušci Kea na parkovišti. Bylo jich tam hned několik. Ale turisti je zrovna nekrmili a tak si začali hrát s místními auty. Přelétávali z jednoho na druhé a poštuchovali se na nich. Jeden si dokonce usmyslel, že rozmontuje jednomu autu ostřikovač na zadní okno. Byl velice zručný a zničil ho během chvilky, asi měl dostatečnou praxi. Musím říct, že jsem auto velice nerad nechal na parkovišti s těmito delikventy. Při cestě spárky z The Chasm sem si i popoběhnul. Aby se autu nestihlo také něco přihodit, naštěstí si vybrali další camper van a naše malé auto je zřejmě nezajímalo.

Dojeli jsme na parkoviště, kde začínal treck na Gertrude Saddle. Přivítala nás říčka s nádhernou modrou barvou. Vyrazili jsme podél řeky údolím. Cestu nám ukazovali sporadicky tyčky, které nás dovedly na úpatí stoupání. Byl zde krásný vodopád, dali jsme si u něj pauzu a kochali jsme se. Adéla to nevydržela a musela k němu sejít a trochu se vněm schladit. Šli jsme dál a cestu už jsme poznávali akorát podle vyšlapané cestičky. Ta často mizela, ale orientovali jsme se podle mohyl postavených z kamenů. Bylo zde i dost lidí, holt jsme byli stále na hlavní trase k Milford Sound. Tahle stezka byla totiž v minulosti přístupovou cestou do fjordu, když ještě nebyl vykopán tunel.

Cestou jsme potkali pár jezírek s obdivuhodnou barvou. Pokračovali jsme po skále ohlazené ledovcem až k sedlu. Cestou jsme museli projít několika sněhovými poli, což nás příjemně osvěžilo. Dorazili jsme na vrchol a otevřel se nám pohled do Milford Sound. Byla to nádhera. Byl jsem moc rád, že jsme nejeli lodí a mohli místo toho dojít sem. Potkali jsme tu i místních, kteří si užívali tohle místo a kroutili hlavou nad stovkami turistů tlačících se na vyhlídkové lodě v zálivu. Došli jsme k názoru, že opravdu pěkné místo na Zélandu poznáte tak, že tam potkáte místní. Ale nepotkali jsme jen je. Dělal nám zde společnost i Kea. Producíroval se nám před krásným výhledem na Milford Sound jak modelka. Byl to neuvěřitelný zážitek.

Seděli jsme v sedle dlouhou chvíli a užívali si to. Akorát nás občas vyrušil vrtulník prolétající nad hřebenem. Holt zábava pro movité, znuděné lidi. Nebyli jsme jediní, komu se to nelíbí. Papoušci z toho radost také neměli. Já s Ladou jsme seběhli dolů a čekali na Adélku, jak to bylo zvykem. Lada mi řekla“ vidíš Adélu “. „No nevidím“. Lada mi ukázala nad vodopád, ke kterému se Adéla blížila čím dál víc. Sice prošla touhle cestou před pár hodinami, ale ztratila se. Lada začala mávat hůlkami do kříže. Adélka šla spokojeně dál vstříc propasti pod ní. Nebyl to zrovna lehký terén, skály byly pěkně hladké a kluzké když byly mokré. Naštěstí za Adélou šel pán. Asi věděl, že je něco špatně a Adélu z prekérní situace vytáhl. Musel jí pomoci se dostat zpátky nahoru, aby mohli obejít strmou skálu.

Když jsme viděli, že Adéla přežila obtížnou část, tak jsme seběhli k autu. Sundali jsme si boty a chladili si nohy v ledové vodě a čekali, než Adél dorazí. Zanedlouho jsme mohli vyrazit za dalším dobrodružstvím, čekal nás přesun pod město Te Anau, kde na nás čekala loď.